Nissan X-Trail 2,5 – robust uppstickare

Högt bruksvärde – men lite väl dyr

Foto: nissan
Nya Nissan X-Trail med starkare motor ska kunna ta upp kampen mot Toyota, Hyundai och Honda.
MOTOR

Nissan X-trail är en stadsjeeparnas doldis.

Men möjligen får bilen större uppmärksamhet framöver.

Nu när Nissan satt in starkare motor.

Av någon anledning har Nissan X-Trail hamnat lite i bakvattnet bakom exempelvis Hyundai, Toyotas och Hondas stadsjeepar.

Säkert är en stor bit av förklaringen lite för höga priser och lite svag motor.

Nissan har därför sett till att X-Trail fått en ny motor på 2,5 liter och 165 hästkrafter.

Tokhögt pris

Priset har därmed stigit 15 000 kronor (till 249 900 kronor) vilket faktiskt fortfarande känns som lite i högsta laget.

En sexcylindrig Hyundai Santa Fe kostar 237 900 kronor och storsäljande Toyota RAV4 går lös på 201 000 med en fyrcylindrig maskin på 150 hästar.

Men Nissan X-Trail är snäppet större än dessa konkurrenter och ger ett högt bruksvärde.

Den nya motorn i kombination med automatlåda fungerar bra – men gör knappast X-Trail till någon raket.

Priset blir dessutom tokhögt (279 900 kr).

Omkörningar går segt och körkänslan är rätt diffus, det gäller i stället att njuta av terrängegenskaperna för att bli nöjd bakom ratten.

Terrängbilar ska ha rejält med kraft och den nya motorn är faktiskt ett klart steg i rätt riktning. Och glöm inte heller att för 254 900 kronor kan man köpa dieselversionen, X-Trail 2,2 Di.

Det är förmodligen det allra bästa valet.

Bilens karaktär är nämligen riktigt ”dieselaktig”: trygg, lätt sävlig och robust. Bagageutrymmet är stort, man sitter bra, men något lågt i baksätet, och framkomligheten är fin.

Traktorstötig

Styrningen förmedlar ingen känsla, men bilens chassi ger riktigt trygga vägegenskaper.

I låg hastighet är bilen dock lätt traktorstötig.

Antisladdsystem kan beställas, vettigt för biltypen.

Vid normal körning kan man dessutom köra bilen med enbart framhjulsdrift.

Det är inte alls så dumt.

PROVKÖRT

Nissan X-Trail 2,5

Foto: nissan
Känslan i styrningen är inte den bästa.

Alrik Söderlind