Se inte på Opel nu - se på Opel då

Begagnad Vectra kan bli ett klipp

1 av 5 | Foto: peter gunnars
VANLIGA FEL: Missljud från hjulupphängningen som ibland är svårt att lokalisera. Moderna bilars gissel: elektronikfel. Falska felmeddelanden. Siemens-navigatorn kan strula en hel del, byts dock på garantin.
MOTOR

Opelreklamen säger ”se på Opel nu”.

Gör inte det.

Kika på några år gamla Vectra istället, då finns det chans till klipp.

Chrysler Voyager brukar kallas för ”bilen som räddade Chrysler”.

Om några år säger vi kanske samma sak om Vectra och Opel!

Den senaste generationen av Vectra har sålt betydligt bättre än tidigare versioner.

Tuffare design, mer teknik och klassens bästa utrymmen har varit argument som sålt bra i Europa.

Här hemma i Svedala dras dock fortfarande Opel med en försäljningshämmande tråkstämpel. I folkmun är Opel en ”gubbe-i-hatt-bil”.

Tuffa, sportiga bilar

Men bilden håller snabbt på att förändras. Opel spottar numera ur sig tuffa, sportiga bilar – eller genompraktiska familjeförflyttare som Meriva eller Zafira.

Och under resans gång har både kvalitet och prestanda stadigt förbättrats.

Kanske visas det bäst av allt i ägarnas egna åsikter om sin bil. I exempelvis biltidningen Auto motor & sports läsarundersökning uppger drygt nio av tio Opelköpare att de är nöjda med sin Vectra.

Det är ett mycket högt betyg – utdelat av ägarna själva. Och de om några borde veta hur bilen fungerar.

Men helt utan svagheter är Vectra

inte. Elektroniktrassel har varit ett problem, men felen har stadigt minskat i antal. De senaste åren är Opel inte mer drabbat än andra märken, snarare tvärtom.

En minuspost för Vectra-ägarna är att Opel generellt dras med ett ganska dåligt andrahandsvärde, på grund av sin tråkiga image.

Fint köpläge

För begagnatköparna ger detta i stället ett fint köpläge för alla som söker en prisvärd, rymlig och vettig familjebil.

Säkerhetsmässigt får Vectra godkänt med fyra stjärnor i Euro Ncap. Folksam anser att förra generationen Vectra är 15 procent säkrare än genomsnittet och nuvarande generationen (2002–2005) borde vara ännu bättre.

I grunden delar Vectra mycket teknik med Saab 9-3, men tro inte att bilasrna är lika säkra, Saab har satsat ännu mer på krocksäkerheten.
Vectra som begköp räddar Opel från Gubbe-i- hatt-ryktet

Vilken Vectra ska man då välja?

Marknaden domineras av Vectra med den tillräckligt starka 2,2-liters motorn. Men det finns också en V6-variant, en Vectra med turboladdad fyrcylindrig motor samt några fåtaliga dieslar (1,9-liters är partikelrenad).

Prismässigt är Vectra ofta ett klipp. En tre år gammal tjänstebils-Vectra kan vara ett mycket bra köp.

Så – kika inte på Opel nu.

Se på Opel då istället.

Modellhistorik

Pär Brandt ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM