Opel Omega

- det vilar en förbannelse över den bilen

MOTOR

KLOKA VALET Vissa bilar har en

benägenhet att bli iskalla i begagnatleden.

De tappar följaktligen mer i värde än andra bilar, vilket kan göra dem till fynd.

Kom bara ihåg att omvänt förhållande gäller den dag du ska sälja igen!

Det vilar en förbannelse över Opel Omega. Den olycksaliga debuten 1987 verkar ha stämplat modellen som kass för evigt, amen.

Jämfört med Volvo 940 är Omega upp till 20 000 kronor billigare, trots att bilarna kostade lika mycket när de var nya!

Är pristappet befogat?

Nej. Efter den svaga starten med massor av barnsjukdomar har Omega repat sig riktigt bra. Senare årsmodeller har visat sig fungera oklanderligt, okomplicerade och enkelt uppbyggda som de är.

Kupén är rymligare än i Volvo 940 och komforten är klart bättre, både vad gäller fjädring och ljudnivå.

En annan sak som inte är ointressant är att stora Opeln hushållar betydligt bättre med bränslet, kanske decilitern snålare i verklig körning än 940.

Överlag har Opel Omega mycket gemensamt med Volvos gamla pansarkryssare. Motor fram, drivning bak - enkel, konventionell och gammaldags uppbyggnad.

Det ger ungefär samma brister: varning för svansvift vintertid och sämre utnyttjade utrymmen på grund av längsmonterad utrymmeskrävande motor.

Det ger också ungefär samma vinster: beprövade grejor bidrar till tillförlitlighet, det mesta är lättåtkomligt och enkelt att laga och reparera,

Omega är precis som Volvo 740/940 ett "gammalt hederligt" bilbygge. Prismässigt är Omega ett fynd på begmarknaden, verkliga priserna ligger ofta långt under "listpris". För 50 000 får man en fräsch 95:a, så visst är stora Opeln ett hett alternativ till vår svenska riksvagn.

Opel Omega GL 2,0 -90

Rover 75 - en lagom ovanlig bil

ROLIGA VALET

BÄSTA PRISRASBILSveriges 10 bästa begköp

Staffan Borglund ([email protected])