Skakande, Opel

- nya sportiga Vectran på tok för stötig

Foto: LASSE ALLARD
Opel Vectra, rent hälsovådligt stötig på allt utom nylagd asfalt.
MOTOR

För att skaka av Opel Vectra ryktet som gubbsoffa introduceras nu halvkombin GTS med sänkt chassi och mer körglädje.

Tyvärr med betoning på ordet skaka!

Bilen har fina köregenskaper men är rent hälsovådligt stötig.

Foto: LASSE ALLARD
Opel Vectra, rent hälsovådligt stötig på allt utom nylagd asfalt.

När grabbarna på landsbygden sågar av ett par fjädervarv på sin Volvo 240 för att sänka bilen och skapa bättre köregenskaper är det en gammal fin tradition som hålls vid liv.

När samma sak åstadkoms i chassilabbet hos en av världens största biltillverkare är det enbart pinsamt.

Nya Saab 9-3 och Opel Vectra har samma bottenplatta, i det stora hela samma chassi. Tyskarna stämde av sitt chassi för komfortabel färd rakt fram på autobahn medan svenskarna gjorde en vägkramare för krokiga svenska landsvägar med dålig asfalt.

Som en gammal Saab...

Den sportigare Vectra GTS har halvkombikaross med stor baklucka som öppnar ända upp i taket (jo, just det, som en gammal Saab...). Baksätet är rymligt men sittdynan hårt stoppad som en kyrkbänk. Bagaget stort och lättlastat.

Tyvärr är bakåtsikten genom den sluttande bakrutan rätt begränsad.

GTS har samma typ av elektrisk servostyrning som vanliga Vectra men den har en annan programmering och lite mer känsla. Lika exakt som den hydrauliska servon i Saab 9-3 är den inte, långt ifrån.

Det sänkta och uppstyvade chassit ger fina, trygga och något lustbetonade köregenskaper men den rätta känslan finns inte där, kanske beroende just på att servon trots allt filtrerar bort för mycket information från däcken och från vägen.

Sällsynt törstig

Opel lanserar den sportiga GTS med V6-motor på 211 hästkrafter, en häst mer än Saab 9-3 Aero. Motorn är kraftfull, men mest på höga varv och dessutom sällsynt törstig när den belastas.

Senare kommer GTS i billigare versioner med fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer.

GTS har en bilstereo som byggts ihop med navigation och färddator. Det är svårt att lära sig hantera tekniken, vissa funktioner är fel tänkta.

Radion måste vara på för att resten ska fungera. När temperaturen går under +4,5 grader tänds en stor varningsskylt på bildskärmen. Den bländar vid mörkerkörning samtidigt som temperaturangivelsen visas med näst intill oläsliga siffror.

GTS är på tok för stötig på allt utom nylagd asfalt, för törstig och trots allt inte särskilt inspirerande att köra. Billigare än Saab, ja visst. Men långt ifrån samma bil.

Provkört:

Opel Vectra GTS V6

Robert Collin