Peugeot 207 - småbilen som blev en jättefranska

Peugeot har grundat en ny nisch - lilla Golfklassen

1 av 4
MOTOR

PALMA DE MALLORCA. Hur ersätter man en bil som varit den mest sålda småbilen fyra år i rad?

Peugeots taktik: spräng en drömgräns – och utrusta bilen som om den vore stor.

Så Peugeots budskap med nya 207 måste bli: välkommen till lilla golfklassen.

Lika bra att nämna det direkt. Nya 207 är en riktig läckerbit, både på ut- och insidan.

Utsidan ser dock minst ny ut, mer som en hoptryckt 307:a, dock med nya långsmala strålkastare och ett nästan överdimensionerat svart grillgap längst fram. Den svarta bautagrillen är Peugeots senaste gimmick.

Frågan är hur långlivad den blir. Klart är att bilarna märks i backspegeln...

På insidan är däremot nästan allt nytt. Vid en första blick känner vi bara igen rattspakarna till blinkers/belysning och till vindrutetorkarna.

Inredningen känns direkt som en hit. Här har Peugeot närmat sig premium med flera steg. Stolarna, sannolikt klassens bästa, bjuder på sportig skålning men känns ändå komfor-

tabla.

Instrumentpanelen är modern och med hög kvalitetskänsla i materialen. Rätt mäktig gummigrund med effektfulla kolfiberliknande detaljer.

Snyggt!

Imponerande mått

Måtten är rätt så imponerande för att vara en småbil: Peugeot spränger som första småbil ”drömgränsen” fyra meter. Bilen som lanseras i maj är 403 cm lång.

Fiat Grande Punto kommer hit månaden därpå – den är lika lång.

207 är dryga decimetern kortare än förra generationens VW Golf – men slår Golfen både när det gäller bredd, höjd och axelavstånd. Så här finns det fog för epitetet ”lilla Golfklassen”.

Men de rikliga yttermåtten följer inte med in i bilen. Fram är det bra, men bak är det mindre, trots att utrymmet ökats radikalt jämfört med 206. Fortfarande sluttar taket, vilket ställer till det för längre passagerare.

Bagageutrymmet har ökats, men bara med 25 liter (till 270). Men nedfällt sväljer 207 nästan en kubikmeter.

Solid känsla på vägen

På vägen känns 207 solid. Den uppträder bra i de flesta miljöer på vår provslinga längs Mallorcas västra del. Bra respons i styrningen och det det märks även i karaktören att bilen vuxit.

Ljudnivån är överraskande låg, men det kan förstås vara den släta spanska asfalten som luras.

När 207 får jobba lite hårdare i kurvorna och framhjulen har grepp slänger den lite med baken. ESP-systemet nyper då till direkt och tillåter ingen hasning.

Körupplevelsen, något av 206:ans adelsmärke, blir ändå totalt sett en liten besvikelse i 207 – oavsett vilka motoralternativ det handlar om.

Orsaken är de runt 200 extra kilon bilen lagt på sig jämfört med 206. Det motsvarar tre extra vuxna i bilen – och det märks. Inte ens 1,6-litersmotorn (110 hk) klarar den utmaningen.

Dieseln känns bäst

Av de motorer som finns med i majlanseringen känns 1,6-litersdieseln (med partikelfilter) på 110 hästar som det vettigaste alternativet, den ger åtminstone lite drag.

Av bensinarna går 1,4-litersmodellen (88 hk) före 1,6-an. Den är billigare och skillnaden mellan de två är marginell. Den som vill kan annars hoppas på den nya ”sugmotorn” från BMW (115 hästkrafter) som läggs till motorfamiljen senare i höst.

Peugeot satsar hårt på utrustning till 207, dock blir det inte någon välutrustad instegsmodell. Här är både enklaste ac och radio tillval – och listan för tillägg är lång och påminner också mer om en större bil. Navigation, panoramasoltak, extra halogenlampor som följer rattens rörelser?

Säkerheten ser på förhand tiptop ut. Maximala fem stjärnor i Euro Ncap – och antisladd är standard.

Frågan är då: kommer 207 att bli samma succé som 206 – årets mest sålda bil alla kategorier i Europa 2002?

Det beror förstås på priset, som ännu inte är bestämt. Men räkna med runt 20 000 kronor upp jämfört med 206 för femdörrarsvarianten.

Eftersom 206 kostar runt 115 000 kronor är det bara att börja räkna?

FAKTA. Peugeot 207 1,4

Sture Bjarnelind, text och foto (-)

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester

Peugeot