Raciga Subaru Impreza har blivit snyggare

MOTOR

Så – du gillar rally men vill inte tävla på riktigt?

Då bör nya Impreza STi vara en bil i din smak.

Nu finns den i ansiktslyft, snyggare version.

Det har sagts många (ofördelaktiga) saker om utseendet på förra versionen av Subaru Impreza, denna rallybil för gatbruk.

Den gamla modellen var nämligen märkligt glosögd och insektslik i nosen.

Att den gick snabbare än de flesta dubbelt så dyra sportbilar spelade liksom ingen roll.

Ny front

Vem vill ha en (påstått) ful bil?

I ett försök att locka tillbaka kunderna böjde Subaru sig för trycket och anlitade den brittiske designern Peter Stevens, som designat klassiker som McLaren F1 och Lotus Elan.

Stevens har nu gjort om fronten formmässigt. Resultatet ser du här – nog är det snyggare eller hur?

Både luftintaget på huven och vingen på bakluckan har blivit större.

Subaru hävdar att det förbättrar bilens prestanda.

Annars är själva motorn, växellådan och chassit, som fungerade briljant redan innan, i stort sett oförändrade.

Bästa stöd

Interiört har instrumenten och mittkonsolen gjorts om, och ratten har minskat i diameter.

Nu är en greppig, liten och snygg läderratt från Momo standard.

Stolarna är liksom förr rena rallykopior, man sitter trångt men med bästa stöd.

Med små medel har Subaru lyckats med att göra en bra (rally)bil ännu lite bättre.

Absolut värd att provas när den dyker upp i vår (maj).

John Argelander ([email protected])