Subaru Legacy Station - säker på vägen

Familjevagn & rallybil

Foto: Richard Sjösten
Subaru Legacy Station - en doldis med körglädje.
MOTOR

Det är Subaru Legacy Station vi talar om.

Kul att köra, bra på att lasta.

Få har upptäckt den fina kombinationen mellan rallytalang och familjekomfort.

Det ska sägas med en gång - söker du en bil med antisladdsystem måste du välja en betydligt dyrare Subaru.

Av outgrundlig anledning har inte instegskombin fått det viktiga säkerhetstillbehöret.

Körglädje och vägsäkerhet

I övrigt finns det mesta - och lite till. Inte minst körglädje och vägsäkerhet.

Subaru Legacy är en doldis i Subaruprogrammet.

Boxermotorn är måttligt stark och ger 138 hästar, fyrhjulsdriften har även lågväxel och standardutrustningen innefattar klimatanläggning, cd-radio, elhissar, eluppvärmda backspeglar, aluminiumfälgar samt färddator - allt till priset av 229000 kronor.

För att understryka hållbarhet och prisvärdhet bjuder Subaru dessutom på tre första servicear (vid 1500/ 3000/4500 mil).

Angenäm upplevelse

Legacy Station 2,0 är svagt understyrd. Med små eller inga lastväxelreaktioner, är chassit en angenäm upplevelse och styrningen (hydraulisk) är exakt och ganska lättgående - dock lite känslofattig i mittläget.

Ska vi klaga blir det på väg- och vindljud i högre farter.

Komforten är acceptabel men inte mer och kvalitetskänslan kunde vara högre.

Baksätet är ungefär lika rymligt som i den svenska folkkombin V70.

Lastutrymmet, slutligen, är stort och lättlastat.

Subaru Legacy Station 2,0

Thomas Berggren