Suzuki Grand Vitara

-vänta till våren med att köpa

MOTOR

KLOKA VALET Kompakta och fyrhjulsdrivna bilar med jeepstuk är heta som kaminer på begagnatmarknaden.

Duktiga dragare, flexibla familjebilar, stryktåliga brukskärror och smarta allsysslare i ett - undra på att folk vill ha dem.

Priserna står högt och vill inte mattas, köptipset kan vara att vänta till våren då efterfrågan på fyrhjulsdrivet brukar dämpas något.

Suzuki är kända för att bygga dugliga terrängbilar, Grand Vitara är inget undantag. Under skalet döljs en rejäl ram och bilen har gammal hederlig manuellt inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel.

Det kanske låter som en självklarhet att en bil med jeepstuk har dom ingredienserna, men icke.

Flertalet konkurrentbilar i Vitaras klass, Kia Sportage undantagen, är i själva verket förhöjda personbilar som saknar lågväxel och har "automatisk" fyrhjulsdrift.

Detta kan ge bilen inkonsekventa egenskaper i halka då fyrhjulsdriften plötsligt aktiveras när framhjulen börjar spinna. Bättre då att själv bestämma när det ska vara fyrhjulsdrivet.

Grand Vitaras mer ärliga konstruktion för dock med sig nackdelar vid normal landsvägskörning. Styv stötdämpning och kort avstånd mellan hjulaxlarna ger en skuttigare gång än personbilsbyggda rivaler.

En annan svaghet (som Suzukin delar med flera andra i klassen) är halvskrala utrymmen.

Baksätet funkar bra med sin höga sittposition men bagagerummet är pluttigt.

En förlängd version av Grand Vitara kom i fjol, den har ett riktigt bra lastrum.

Motorn är en V6:a som snurrar mjukt och smidigt och som dessutom har rykte om sig att vara en krångelfri och långlivad maskin.

Förbrukningen brukar ligga på strax över litern i snitt.

Priserna på den här eftertraktade typen av bilar står högt, för en välskött Grand Vitara -98 med normal körsträcka får man lägga ungefär 120 000 kronor.

Suzuki Grand Vitara V6 -98

Jeep Cherokee - pålitlig bruksbil

ROLIGA VALET

BÄSTA STADSJEEPSveriges 10 bästa begköp

Staffan Borglund ([email protected])