En säker bil - men se upp med alla fel

Begagnade Volvo S/V40 är trygg och behaglig

Foto: Volvo
Volvo S/V40 är trygg och behaglig. Lättrycksturbon 2,0t rekommenderas.
MOTOR

Trots hyfsade köregenskaper har Hollandbyggda Volvo S/V40 fått utstå bannor sedan den lanserades i mitten av 90-talet. Bristfällig kvalitet har sedermera bidragit till mindre smickrande resultat vid Svensk bilprovning. Fast S40 är samtidigt en mycket kör- och krocksäker bil.

Säkerhet

Bilen hör till de absolut säkraste i mellanklassen. Här finns låsningsfria bromsar, krockkuddar fram och vid dörrarna samt trepunktsbälten och nackskydd på alla fem sittplatser.

Karossens säkerhetsstruktur tillsammans med standardutrustningen ger bra skydd. Från 2000 har bilen sidokrockskyddet SIPS och pisksnärtskydd mot påkörningar bakifrån.

Bekvämlighet

Stolarna håller världsklass à la Volvo med många inställningsmöjligheter. Kort som lång - alla hittar en bekväm körställning. Fjädringen sväljer ojämnheter väl utan att vara alltför mjuk.

Här färdas man behagligt på långa resor, även om vindbrus och lite knarrande från inredningen kan vara störande.

Utrymmen

Kupén är ganska trång och bilen lämpar sig inte så bra för en familj med höga krav på utrymmen.

Kombin duger, men inte heller här kan Volvon skryta med att vara någon laståsna.

På vägen

Volvo S/V40 rullar trivsamt och avslappnat på vägen.

Bilen är framhjulsdriven och gör aldrig några överraskande danser med bakvagnen.

Styrningen kunde vara exaktare och stötdämpningen uppfattas av vissa som svampig. Detta kan till viss del bero på glapp i framvagnen. Kontrollera själv

genom att provköra bilen på kurvig väg, eller om du är osäker, vänd dig till Bilprovningens bildiagnos.

Motorn

De fyrcylindriga motorerna är inte särskilt upphetsande. Både 1,8 och 2,0 saknar udd och karaktär - men de fungerar relativt problemfritt. Två turboversioner presenterades 1998: lättrycksturbon 2,0t och T4 med 160 respektive 200 hästkrafter. Dessa motorer är att föredra om du vill ha sång och segdragningsförmåga. Bränsleekonomin blir dock sämre. T4

passar även bra med automatlåda. Se upp med T4:or som rullat långt.

Köpläge

Gigantiskt utbud och humana priser. Många av typfelen har åtgärdats genom garantireparationer - eller av föregående ägare. Ju senare årsmodell, desto bättre blev bilen. Fas två kom 2001, en lätt ansiktslyftning och med modifierat chassi.

Volvo S/V40

Vanliga bekymmer

David Lilja (-)