Smart köp till rätt pris

Volvo 850 i begtest

MOTOR

"Åttafemti" var ett avstamp för Volvo när den kom 1992. Inte bara för att den var framhjulsdriven och mindre kantig - den var rolig att köra också. Från att länge varit övervärderad som begagnad, har nu priserna sjunkit tillräckligt för att göra 850 till ett smart bilköp.

Foto: VOLVO
Kombi med klös. Den femcylindriga motorn på 170 hästkrafter driver på framhjulen. 850 kombi har bra lastförmåga trots relativt små yttermått och lämpar sig väl för barnfamiljen.

Tillförlitlighet:

Ägarna till Volvo 850 är överlag nöjda - precis som Bilprovningen. Liksom tidigare Volvomodeller krävs inte någon större buffert för oförutsedda utgifter, även om det naturligtvis finns brister. Undvik den första årsmodellen (1992) som drabbades av flera barnsjukdomar. På tidiga bilar bör man vara särskilt uppmärksam på om växellådan fungerar som den ska.

Säkerhet:

Volvos paroll nummer ett, säkerheten, är ett av argumenten för varför du ska köpa en 850. Trots att konstruktionen är mer än tio år gammal håller den hög klass även jämfört med helt nya bilar. Främre krockkuddar, sidokrockskyddet SIPS, bältessträckare och trepunktsbälten på alla sittplatser. Volvo 850 är enligt Folksam 40 procent säkrare än medelbilen.

Att köra:

Tack vare ett välbyggt chassi är 850 körglädjen själv jämfört med många andra Volvomodeller. I GLT- och Turboversion sätter bilen dessutom bra sprätt

ackompanjerat till ett sportigt avgasljud. Förarpositionen och inställningsmöjligheterna är utmärkta, särskilt om du är över medellängd.

Utrymmen:

Låt inte de kompakta yttermåtten lura dig, 850 är riktigt rymlig och räcker gott och väl till barnfamiljen. Särskilt bra lämpar sig kombimodellen (kallas i allmänhet 855) som kom 1993. Den är fem centimeter längre än sedanen och sväljer ting som är tre meter långa om bak- och passagerarsätet fälls.

Bästa val:

Först ut i den digra modellfloran var GLT. Beteckningarna GL och GLE betyder att bilens femcylindriga motor har tvåventilstopplock och har lägre effekt. Turboversionen kom 1994 och hade 225 hk, medan den riktiga Volvomagneten hette T5-R, även kallad T-Gul efter den

speciella gula kulören. 1996 lanserades en fyrhjulsdriven version, AWD, samt en 2,5T med lättrycksturbo.

Vi rekommenderar 140-hästaren eller en GLT med 170 hk som har lite bättre ork. Och för det underbara rullande

avgasljudet!

Volvo 850 GLT

David Lilja

ARTIKELN HANDLAR OM