Begtest: Volvo V40 vs Audi A4 Avant

Volvo känns gammal mot Audis precision

1 av 7
MOTOR

Lika snygga, praktiska och smidiga som när de var nya – men hur är begagnatformen?

Vi tar tempen på två populära kombibilar i mellanformat: Volvo V40 och Audi A4 Avant.

Att äga/Billig Volvo krånglar mer

Volvo som är synonymt med tryggt bilägande fick sig en rejäl smäll vad gäller förtroendet när minstingen i modellfamiljen presenterades 1995. S/V40 var helt enkelt inte så bra som det kan förväntas av en Volvo. Men de flesta av kvalitetsproblemen har retts ut och mycket har åtgärdats inom garantin. Med Fas II som presenterades 2000 och senare uppdateringar har bilen förbättrats successivt.

Desto bättre mottagande fick Audi A4-modellen som presenterades 2001. Är den lika solid som den kändes då? Ja, åtminstone om man får tro de nöjda ägarna och Svensk Bilprovning där bilen har få anmärkningar.

Audi A4 Avant har bra rostskydd med reservation för en del täckande plastsjok undertill som kan samla fukt och smuts. Audi lämnar 12 års rostskyddsgaranti.

Volvos 40-serie fick med Fas II en nödvändig extra skyddsbehandling, men fortfarande saknas dock en del vax på känsliga ställen som motorhuv, balkar undertill och baklucka. Här kan det vara på sin plats med en noggrann undersökning och kompletterande rostskydd. Volvo lämnar 8 års garanti.

Värdeminskningen har slagit hårdast mot Volvo V40, mer än vad vi är vana vid när det gäller Volvo. Priserna har också sjunkit på senare tid då många valt att byta upp sig till V50.

Volvo V40 var ganska magert utrustad som standard och första ägaren fick betala dyrt för tillvalen. Dessa bilar är inte dyrare i dag och du kan få en fullutrustad turbomodell (Business eller jubileumsutrustning) utan att betala särskilt mycket extra för det.

Ekonomiskt blir det dött lopp mellan bilarna. Andrahandsvärdet är inte det bästa för Volvon, men å andra sidan kommer vi svenskar alltid att vara beredda att betala för svenskt. Det finns en stor trygghet i ett väl utbyggt och fungerande servicesystem.

Audin har ett högre inköpspris och är dyrare i drift med skatt, försäkring, reservdelar och service. Men i många fall bättre kvalitet och fortsatt hög efterfrågan borgar för att du får ut mer pengar när du ska sälja.

Att köra/Lika snabba

Den turboladdade tvålitersmotorn på 160 hk är enda raka valet för den som vill ha ut bästa möjliga egenskaper av sin V40. På låga varv är den bättre än Audins tillika turboförsedda 1,8-litersmotor på 150 hk.

Mindre motorer orkar inte riktigt lasset och är ändå inte så mycket snålare per mil.

På vägen är A4 mer exakt och reaktionssnabb än V40 som är lite simmig i rörelserna. Drivlinan i den senare kan även kännas ”väl använd”. Lådan ska inte kärva eller ge ifrån sig några missljud.

Båda ligger bra på vägen, tryggt understyrda när det går för fort.

Komfort/Hårt men skönast

Volvokänslan infinner sig direkt, körställningen är bra och stolarna är mycket sköna med lagom fast stoppning. Ändå känns det överlag lite billigt och inte med samma utsökta precision som i Audin.

Audistolarna är hårdare, men det uppskattar man faktiskt ju längre man kör. Likaså är fjädringen hård vilket ger liten krängning även med tung last. Volvon är mer komfortinriktad med mjuk fjädring.

Ljudnivån är bra i båda bilarna, i Audi är motorljudet mest framträdande medan det i Volvo är vägljudet som tränger igenom mer.

Utrymme/Inga laståsnor

Audi A4 Avant har nästan en decimeter till godo på Volvo V40 mellan hjulaxlarna. Det märks förvånansvärt lite på benutrymmet bak. Men Volvons baksäte är lågt placerat och man sitter i en ställning som kan fresta på i längden.

Ingen av bilarna kan stoltsera med något jättebagage, det har den ”trendiga” designen satt stopp för. Man måste fälla baksätet för att få plats med större kollin. Lasttröskeln är bekvämt platt i Audin, medan Volvon är mer svårlastad. Ronden till Audi.

Säkerhet/Välbyggt

Båda bilarna är i toppklass med hög aktiv och passiv säkerhet. Karossernas strukturer och standardutrustning som ABS, krockkuddar både i ratt och vid dörrar, sidokrockskydd och trepunktsbälten med nackskydd på alla fem sittplatser ger bilarna mycket hög säkerhetstatus.

Känsla/Audi har allt

I de flesta fall är Volvon den som fortare blir begagnad och känns mer använd.

Materialval och finish ger inte heller samma intryck av gedigen kvalitet som i övriga Volvomodeller. En begagnad 855 GLT känns i många avseenden fräschare.

Audi känns perfekt direkt, och det räcker för en klar rondseger.

Utbud/Fyndchans på V40 men A4 har högre värde

Det finns ett enormt utbud av V40 på bilhandlarnas bakgårdar och fyndchanserna är många. Det är lätt att hitta rätt exemplar, med rätt utrustning för rätt pengar. Men bilen har inte lika högt bruksvärde som andra Volvo-bilar och lever mest på att den ser stilig ut.

Audi A4 Avant är den bil som har mest utstrålning och ger mest tillbaka till föraren. Den känns avsevärt modernare än Volvon och den gedigna sammansättningskvaliteten talar för att bilen är ett klockrent begagnatköp. Dessvärre är det många som vill ha en och andrahandspriserna ligger högt jämfört med Volvo V40. Och när det handlar om pengar, ja då är inte valet lika givet. Det går ju faktiskt att leva med en V40 också.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

ARTIKELN HANDLAR OM