Nya VW Passat - bäst i klassen

Collin testar och sätter betyg.

1 av 9 | Foto: robert collin
Nya VW Passat är tryggt understyrd, precis som Golf som den delar teknik med. Styrningen är exakt, bakaxeln håller greppet. Just så ska en familjebil vara konstruerad.
MOTOR

Passat är Volkswagens mest sålda modell efter Golf. I Sverige är det tätare mellan de båda modellerna än någon annanstans i Europa. Vi svenskar tycker om stora bilar och Passat har varit en favorit sen starten för över 30 år sedan.

Den nuvarande versionen som kom 1997, den femte i ordningen, är något av en bastard. Den delar teknik med Audi A6 och A4 vilket innebär att motorn är monterad på längden och framaxeln en komplicerad konstruktion med dubbla triangellänkar.

Nya Passat bryter med Audi och delar istället tekniken med Golf. Den viktigaste förändringen är att motorn är monterad på tvären, vilket ger bättre innerutrymmen, och att framaxeln är en traditionell McPherson, en relativt enkel konstruktion som passar utmärkt i framhjulsdrivna bilar.

Nya Passat är större än föregångaren men avståndet mellan hjulaxlarna har bara vuxit med en enda centimeter.

Vuxit på längden

I vanliga fall är det ökat axelavstånd som innebär större kupéutrymme, men här har man alltså tjänat benutrymme på att ställa motorn på tvären.

Att Passat ändå vuxit på längden beror på att man måste öka överhänget fram för att klara Euro Ncaps krav om krockskydd för fotgängare. Den knappa extra decimetern fram gör att en fotgängare som blir påkörd slår sig mindre.

Överhänget bak har mest med proportionerna att göra, men på köpet blev bagageutrymmet och bränsletanken större.

Höjden har inte heller ökat markant, bara en centimeter. Tyvärr går det ut över baksätet som är bilens enda riktiga svaghet. En vuxen sitter för lågt med dåligt benstöd, och barn kommer att klaga över sikten. En vuxen ser knappt framåt, ett barn varken fram eller åt sidorna. Förhoppningsvis får kombivarianten som kommer i höst får ett bättre baksäte.

Klassisk VW-grill

Formgivningen lyser VW och Passat lång väg, ingen tar miste. Fram dominerar ett rejält underbett med en klassisk VW-grill i krom. Profilen är en blandning av gamla Passat och lyxbilen Phaeton och bak är det mest Phaeton. Det ser riktigt bra ut.

Invändigt är det rena lyxbilskänslan. Formgivningen är en fullträff, både estetiskt och ergonomiskt, och kvalitetkänslan mycket hög. Man anar att Audi-folket protesterat högljutt över att VW närmar sig oroväckande när det gäller den viktiga kvalitetskänslan. Man anar också att konkurrenterna bleknade när de provsatt och provklämde vid världspremiären i Geneve för ett par veckor sedan. Inte minst Volvo som ju presenterar nya S80 i januari.

Praktiska utrymmen

Passats interiör är är både klassisk och nytänkande. Instrumentbrädan liksom flyter ovanpå och är avskuren en decimeter från vindrutan. Sargen längs rutan hänger däremot harmoniskt och elegant ihop med dörrarnas innersidor.

Handbromsen är elektrisk och sköts med en knapp brevid ratten. Det frigör rejäla förvaringsutrymmen mellan framstolarna.

Även i övrigt är Passat full av stora praktiska förvaringsrutrymmen.

Ratten liknar den i Golf, i vissa versioner är det exakt samma ratt. Därför har Passat inte de fina rattreglagen från Phaeton. Att VW inte tagit efter joy-sticken från BMW och Audi är däremot välgörande, nu är visserligen fler knappar, men de flesta är lätta att hitta och framförallt lätta att förstå sig på.

Startar med fjärrkontroll

Startnyckeln är bortrationaliserad för att inte krossa knän vid en krock, framförallt vid Euro-Ncap-proven, som en Volkswagen-tekniker kommenterade aningen syrligt.

Nu trycker man in fjärrkontrollen till centrallåset i en springa, trycker till lite till och motorn startar. Inget tjafs med speciell startknapp.

Släpper aldrig väggreppet

Om man stängt dörren och satt på sig bältet när man vill köra iväg släpper den elektriska handbromsen automatiskt. Utan bälte förblir bilen stående. Listigt.

Köregenskaperna är som vanligt hos Volkswagen trygga och säkra. Det är nära neutralt med dragning åt understyrt. Hur jag än provocerade bilen ville bakaxeln aldrig släppa greppet.

Ändå är bilen påfallande körglad och en del utländska biltidningar har till och med jämfört med BMW 3-serie.

På krokiga bergsvägar i Katalonien var nya Passat trygg och underhållande på en gång. Den bil som liknar mest är nya Volvo S40.

Chassit kommer direkt från Golf. Framaxeln är identisk så när som på en del detaljer i gjuten aluminium istället för stål.

Bak är det ännu mer likt. Det är samma avancerade flerlänkaxel men med en enda viktig skillnad. I Golf är den skruvad direkt i karossen, i Passat är den upphängd i fyra gummibussningar för att öka komforten. Det är framförallt ljudnivån man försöker sänka på det här sättet. Resultetet är inte hundraprocentigt. På slät asfalt är bilen riktigt tyst, kanske bäst i klassen, men när beläggningen är sliten, eller grov som i Sverige, bullrar det väl mycket.

Nya motorer

Den som inte gillar oljud bör se till att få bilen med de 16-tumshjul som är original, oljudet ökar markant med 17-tummarna som handlarna kommer att försöka kränga.

Styrningen som också kommer direkt från Golf är elektromekanisk och mycket exakt samtidigt som hjulen hela tiden förmedlar information från vägen till föraren.

Motorerna är i princip nya. 2-litersmotorn på 150 hk lär bli storsäljare i Sverige. Dieslarna får partikelfilter, osäkert än så länge om det blir standard.

Med priser från 217 800 kr (1,6, 115 hk) och 223 300 (2,0, 150 hk) lägger sig VW på samma prisnivå som vanligt, det vill säga mellan Ford och Opel och Saab på ena sidan och Volvo och Audi på den andra. Det är mycket pengar men man får vad man betalar för. Allt är bättre än hos Ford och Opel, och de svenska tillverkarna får se upp.

Magert ­resultat

Spännande ­utrustningslista

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM