Aftonbladet
Dagens namn: Erika
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Motor / Biltester / VW

VW Sharan 1,8 T och Mitsubishi Space Wagon GLXI 2,4 GD



VW Sharan 1,8 T
Motor: 4 cyl, 1 781 cm 3, 150 hk vid 6 000 r/min Mått längd/bredd/höjd mm: 4 620/1 810/1 730 Max släpvagnsvikt: 1 900 kg Prestanda: 0–100 km/t 12,8, toppfart 189 km/t Bränsleförbrukning blandad körning enl tillv: 10,1 l/100km Passarerare: 6 Pris: 207 300 kr
Mitsubishi Space Wagon GLXi 2,4 GD
Motor: 4 cyl, 2 351 cm 3, 150 hk vid 5 500 r/min Mått längd/bredd/höjd mm: 4 600/1 780/1 650 Max släpvagnsvikt: 1 600 kg Prestanda: 0–100 km/t 10,7 sek, toppfart 190 km/t Bränsleförbrukning blandad körning enl tillv: 9,1 l/100 km Passagerare: 6 Pris: 208 000 kr
Klimattest Sharan:
Hett i baksätet
 VW Sharan är den enda bilen i testet som är utrustad med klimatautomatik. Uppvärmningen är långsam. Först efter 30 minuter blir golven varmare än huvudnivån, vilket är för lång tid för att vara bra. Spridningen är ganska jämn i huvudnivå men stor på golvnivå vilket jämnar ut sig mot slutet av mätningen, men även då är spridningen för stor. Ventilationen till bakersta sätesraden är stor, först kallt och sedan mycket varmt, upp till 35 grader. Defrostern tar snabbt bort imma på rutorna. Stolsvärmen är snabb men något kall i svanken till en början.
Klimattest Mitsubishi:
K-k-kalla golv
 Mitsubishi Space Wagon har en hel del att förbättra för att bli en bra vinterbil. Skillnaderna mellan golv- och huvudnivå är på tok för stora och dessutom är förhållandet fel med kallare golv under hela mätperioden.
Trots att fördelningsreglaget ställs om mot golv verkar det som om huvudnivån ändock får all värme och golven förblir kalla.
Defrosterverkan är hyfsad men imman försvinner snabbare på höger sida. Stolsvärmen är snabb men något sämre på låren än övrigt.


Motor

Visa fler
Om Aftonbladet