Så här byter du bromsvätska

- men se upp så att inte nipplarna går sönder

1 av 2 | Foto: Bosse Andersson
Glöm inte hatten! När du är färdig med en broms ska luftnippeln få en ny gummihatt. De kostar i princip ingenting, men hindrar vatten och salt från att komma ned i nippeln. Utan hatt rostar luftnippeln fast över en vinter!
MOTOR

Hej allihop! I dag ska jag ta upp något mycket, mycket viktigt: bromsarna. Vi ska byta bromsvätska. Men om du är det minsta osäker på hur det ska gå till så bör du överlåta jobbet till en fackman.

Hissa upp bilen på pallbockar. Plocka bort alla hjulen.

Kolla att alla luftnipplar kan lossas, på vissa bilar finns det mer än en nippel per hjul. Använd en hylsa med sexkantsgrepp då är det ingen risk att

nippeln blir runddragen.

Sitter någon nippel fast så ta inte i för hårt, då går nippeln av. I stället knackar du med en hammare på och runt nippeln. Om du har tur lossnar den

sedan. I värsta fall får du byta bromscylindern eller oket. Om bromscylindern/oket ska renoveras kan man värma med en gassvets runt nippeln, då brukar den lossna.

Börja luftningen på den broms som är längst bort från huvudcylindern. Placera en ringnyckel över nippeln och sätt en genomskinlig slang på nippeln. Den andra slangänden ska sättas i en flaska.

Öppna nippeln ungefär ett halvt varv. Be någon snäll människa trampa ner bromspedalen långsamt. När pedalen är i botten drar du åt nippeln.

Därefter trycks pedalen åter ner, varpå du öppnar nippeln och så vidare och så vidare.

Håll på så tills den nya vätskan kommer fram genom slangen (den har en klarare färg än den gamla).

Gör sedan likadant med de andra bromsarna.

Se till att huvudcylinderns behållare aldrig är mindre än halvtom.

Om bromsvätskan inte har bytts de senaste fem åren bör en träkloss ha tejpats fast under pedalen så att den inte kan tryckas ned längre än vid vanlig körning.

Detta förhindrar att packningarna i huvudcylindern kommer i kontakt med den rostigaste delen av cylindern.

Bosse Andersson ([email protected])