Farligt att inte se bra ut

Bilens fönsterservice är enkel men förbättrar vintersikten betydligt

1 av 3 | Foto: bosse andersson
Bosse Bildoktorn Andersson - en glad bilist som ser bra ut. Rutan är nyvaxad och vindrutetorkarna väl rengjorda med tvål och vatten.
MOTOR

Hej allihop. Svensk vinter är en evig kamp mot dålig sikt. Mörkret härskar och de få timmar solen tittar fram ligger ljuset så lågt att man bländas. Is, imma och klabbigt vägsalt gör inte sikten bättre. Ge bilen lite fönsterservice så mår både den och du bättre.

Torkarbladen behöver oftast bytas inför vintern. Men om de tar dåligt fast de ser hela ut kan det räcka med en rengöring. Ställ bladen i en hink med varmt vatten. Doppa en vanlig tvål i vattnet och bygg upp ett ordentligt lödder. Tvåla in gummibladen och drag sedan själva torkkanten mellan tum- och pekfingernageln. Upprepa rörelsen tills gummit känns rent och lent.

Om det inte hjälper att rengöra torkarbladen så är det bara att köpa nya. Jag får ofta frågan om man ska köpa bladen på macken eller hos märkeshandlaren. Tja, jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning av detta men vill ändå påstå att man får vad man betalar för. Du ska alltså akta dig för extremt billiga blad, men inte vara rädd för att köpa "piratblad".

Reporna livsfarliga

Vid körning i motljus, mörker och regn är en repig vindruta helt livsfarlig.

Reporna orsakas av att finfördelad asfaltmassa och sand fastnar på torkarnas gummikanter. Dessa material flyger alltid i luften bakom bilarna på slabbiga vintervägar.

Repbildningen minskas alltså enklast genom att du håller ordentliga avstånd till framförvarande bilar.

Men den som alltid kör nära de framförvarande bilarna kan även få sina rutor förstörda på sommaren, trots att torkarna inte används. Det handlar helt enkelt om sandblästring. Ju närmare den framförvarande bilen är desto kraftigare sandblästring utsätts bilens vindruta, strålkastare och lack för.

En tredje typ av repor kommer från isskrapor. Vindrutan är ofta smutsig på de ytor där torkarbladen inte tar. Och den smutsen repar glaset när du skrapar bort isen. Lösningen är en timer och en kupévärmare, då smälter isen innan du ska ut och åka. Du kan även köpa en bil med elektriskt uppvärmd vindruta, ty vissa bilmärken har eltrådar i både fram- och bakrutan. En del människor gillar dock inte eltrådar i framrutan eftersom det kan irritera vid körning i kraftigt motljus.

Slipa diken i rutan

Även spolarvätskan har stor betydelse i kampen mot repor, men eftersom vätskan både ska lösa upp smuts på rutan och torkarbladen går det åt massor.

Spolarvätskeförbrukningen minskas kraftigt om man lämnar in sin bil för att få små "diken" slipade i vindrutan. Det är spår med vassa kanter som slipas strax ovanför torkarnas vändläge. På så sätt skrapas material som håller på att fastna i torkarbladen automatiskt bort så fort torkarna används.

Att vaxa rutorna är en annan metod som minskar användningen av torkarblad och spolarvätska. Vaxet stöter bort vatten samt smuts och kör du fortare än 70 knyck i regn så behöver torkarna sällan användas. Då blåser fartvinden bort vattendropparna.

På vintern tvättar spolarvätskan dock snabbt bort vaxet. Men precis som med lackförseglingar kan även glasytorna långtidsbehandlas så att de bara behöver vaxas en gång om året.

Det är dock inget man gör själv utan ett arbete för proffs.

Bosse Andersson ([email protected])