Meka - en dyr historia

Foto: Monica Andersson
Bosse byter bakhjulslager på en Rover 45.
MOTOR

Hej igen allihop! Visst är det svårt att välja rätt begagnad bil. Även om till exempel bilens inköpspris och bränsleförbrukning verkar vettiga så vet man ju inte hur stora kostnaderna för reservdelar och reparationer kommer att bli.

Men det är inte dumt att välja bil utifrån förväntade verkstadskostnader också – det kan du spara tusenlappar på varje år.

Även om du försöker välja en bil med gott betyg från Bilprovningens statistik och det som journalisterna kallar för ”kvalitetsbil”, så får du med största sannolikhet punga ut en massa pengar när saker och ting upphör att fungera. Bilprovningens statistik gäller bara trafiksäkerhetsdetaljer och ordet ”kvalitet” betyder inte alltid problemfrihet, utan har allt mer blivit en synonym för den ”känsla” som en bil utstrålar.

Ett typexempel är askkopparna. På många ”premiumbilar” ger öppnandet av askkoppen samma precisionskänsla som slutstycket på ett kvalitetsvapen. Men vapnets känsla beror på att det är byggt med marginaler på hundradels millimeter, medan askkoppen har ett par stötdämpare av plast som ger samma känsla. Om askkoppen överhuvudtaget fungerar när stötdämparna går sönder eller åldras så får den i alla fall en utpräglad Trabant-känsla.

Gott om plats i motorrummet

Tumreglerna för ett billigt bilägande är att strunta i känslorna och titta i motorrummet. Ser det ut att vara gott om plats? Eller måste jag lämna in bilen på verkstad och betala 600 kr plus moms för byte av en strålkastarlampa? I dag är det inte bara halvljuslamporna som kan vara svåra att byta. Även byte av bakljusens glödlampor kräver ofta en rejäl demontering av inredningen. Kolla i instruktionsboken.

Om det står att du ska åka till verkstaden för att byta lampor så är det förmodligen både krångligt och dyrt.

Ett luftigt motorrum behövs även för billiga byten av generatorrem och kamaxelrem. En enkel motorkonstruktion sänker också kostnaderna. En rak fyra med enkel överliggande kamaxel har ofta betydligt färre spännrullar som ska bytas än en V6:a med fyra kamaxlar.

Det blir tyvärr allt ovanligare med trumbromsar bak. Trots att skivbromsar bak egentligen bara behövs när du kör i 200 knyck på Autobahn, så har de flesta svenska bilar dessa rostkänsliga konstruktioner. Visst, i det svenska vintersaltet kräver även trumbromsar ett visst mått av kärlek och underhåll, men det är minimalt jämfört med skivbromsarna.

Framvagnsinställning

Ett annat vanligt problem är glappa leder i framvagnens länkarmar. Glappet är oftast i den yttre leden (spindelleden). Att byta en sådan spindelled är busenkelt på så gott som alla bilar. Smolket i bägaren är i stället att det kan krävas en framvagnsinställning efter bytet samt att allt fler tillverkare bara säljer hela länkarmar. Dyrt, dyrt!

Förutom ovanstående eländen är det inte ovanligt att katalysatorn lägger av. När det gäller yttre våld (som att köra på en sten) så kan det hända att din bilförsäkring täcker det. Men annars får du oftast stå för kostnaden själv.

Konklusionen av mitt resonemang är alltså att det inte finns något bättre än ett järnspett – det har inga rörliga delar men kan ändå öka din styrka tiofalt.

Ju krångligare – desto dyrare

Och om du inte har råd med höga verkstadskostnader så ska du köpa en lättmekad bil. Även om den har något högre bränsleförbrukning så brukar den bli billigare i längden eftersom krångliga konstruktioner oftast också innebär dyrare reservdelar.

Här bredvid kan du få en vink av vilka märken som är billiga och inte. Jämför själv innan du väljer din nya, begagnade bil.

Bildoktorn tipsar:

Bosse Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM