Gott om fyndchanser

- men allt lönar sig inte

MOTOR

Vågar man köpa vad som helst hos bildemonteraren?

Nej, men det mesta.

Här är Bosse bildoktorns lilla skrotskola.

Foto: Bo Andersson
Om du köper en motor på skroten är den i regel provkörd. Kompressionsprov är för det mesta gjort.

Plåtdetaljer som skärmar, dörrar och luckor samt motorer och växellådor är för det mesta säkra kort som demonteraren har kollat upp. Däremot är det lurigt att köpa delar till luftkonditioneringen (utom elprylar och kyl-elementet inne i kupén). Samma sak gäller motorns vattenpump, som ofta börjar läcka efter en tid utan vatten.

Man bör även undvika slitdelar i bromssystemen (skivor, trummor, ok och cylindrar). Undantagen: riktigt dyra bromsskivor (sitter oftast på lyxbilar). Då bör skivorna svarvas innan monteringen, så man är säker på att de inte är skeva.

Säkerhetsbälten är bra skrotköp. Men ett bälte som har deltagit aktivt i en krock får dock inte återanvändas. Förr skars därför alla bälten sönder på krockade bilar, numera kan demonteraren sortera de som är använda och oanvända.

Ett liknande problem gäller krockkuddar. Ungefär hälften av alla krockade bilar har en kudde som inte löst ut. Bilbranschen vill inte att man köper krockkuddar från krockade bilar. Den tankegången är nog inte så fel, eftersom kudden innehåller en liten sprängladdning. Men förlängningen av detta resonemang bör innebära att även outlösta kuddar byts ut på bilar som repareras efter en krock – men det görs sällan.

Man kan nästan köpa allting hos bildemonteraren, även däck. Eftersom alla däck är datummärkta är detta något av det enklaste att kolla konditionen på. Lättmetallfälgar är också klara fyndchanser liksom avgassystem, om man hittar en bil som fick ett nytt system påmonterat just innan den krockades.

När det gäller extratillbehör som hundgaller och andra småprylar är prisskillnaden mellan nytt och begagnat extra stor.

I och med att bildemonterarna är auktoriserade behöver man sällan vara orolig för att bli lurad. De flesta prylar säljs med garantier och bytesrätt. Om det är möjligt provkörs motorerna, samtidigt tas ett kompressionsprov och så letar man efter läckage och andra lurigheter. Ingen vill ju skicka iväg en dålig grej som kan innebära dubbla frakter, vilket i sin tur betyder att affären går med förlust.

Katalysatorerna befinner sig i gränslandet mellan vad som lönar sig och inte lönar sig att köpa hos bildemonteraren. Numera finns det nämligen mycket prisvärda allround-katalysatorer att köpa på biltillbehörsaffärerna. Eftersom bildemonterarna får 200 kronor styck när de skickar ”kattarna” till ädelmetall-återvinningen, är detta ofta en bättre affär än jobbet med märkning och uppsortering på lagerhyllorna.

Vissa bilar har standardfel som kan vara jättedyra att fixa med nya prylar. De flesta moderna bilar har exempelvis hastighetsmätaren och flera andra instrument sammanbyggda till en enhet som kan kosta uppemot 11 000 kronor nytt, men som du köper för 1 500 hos demonteraren.

Ett annat exempel är tändmodulen på Mercedes 300 med 24 ventiler från runt 1992–93. Den kostar drygt 22 000 kronor ny, men under 5 000 kronor begagnad!

ARTIKELN HANDLAR OM