Bildoktorns tips i kampen mot kylan

Så klarar du dig och bilen när vintern är värst

MOTOR

Att vara bilägare på vintern är en ständig kamp mot naturens krafter. Det viktigaste för att bilen ska må så bra som möjligt är att inte anstränga den förrän alla komponenter har fått upp sina arbetstemperaturer.

Vid minusgrader blir de flesta material spröda och tål inte så mycket stryk som vanligt. Det gäller både kugghjulen i växellådan, alla gummi- och plastdetaljer samt motorn. Därför är det bra att ha syntetolja i både motor och växellåda, de flyter lätt även när det är kallt utan att bli för tunna när det är varmt. Lika smart är det att använda motorvärmare. Oavsett om den är elektrisk eller bränsledriven så får du lägre bränsleförbrukning, mindre slitage i motorn och en behagligare morgonstund i bilen.

För övrigt gäller det att vara beredd på det värsta. Här följer några tips som gör det lättare att överleva vintern. Alla hjälpmedlen, utom sträckmetallen, hittar du på mackar, biltillbehörsbutiker eller vanliga mataffärer.

SMÖRJ DÖRRARNA Undvik att dörrarna fryser fast genom att smörja gummilisterna med glycerin eller speciellt gummifett.
PLASTPÅSEN - EN KLASSIKER Om du ska öppna bilen med nyckel och dörrlåsen har frusit fast, så tinas de enklast upp genom att man håller en plastkasse med varmt vatten mot låset. Islösande låsspray funkar förstås också. Men för att låset därefter inte ska frysa, eller kärva ihop, gäller det att smörja med riktig låsolja. Använd INTE universalspray som 5-56, WD40 och så vidare, de innehåller inte tillräckligt mycket smörjmedel.
RÄDDA KNÄN OCH HÄNDER Någon sorts sittunderlag, liggunderlag eller liknande material är ett måste att placera knäna på när du till exempel ska byta hjul på vintern. Och mekandet utomhus kan vara en pina för händerna. Ett par tunna mekanikerhandskar (100–200 kr) är en vettig investering. I brist på lämpliga handskar gäller det att inte hålla så hårt och mycket i kalla verktyg och byta hand hela tiden.
MOTORN SURAR - VÄRM UPP STIFTEN Moderna bilars tändsystem och bränsleinsprutning gör dem mycket lättstartade, även när det är riktigt kallt. Men om du bara flyttar en bil ett par meter i taget, exempelvis vid snöskottning, så kan motorn slutligen sura ned sig och vägra starta. Tändstiften har då blivit så blöta av bensin att strömmen leds till jord utan att någon gnista uppstår. Då återstår bara att plocka bort stiften och värma dem till exempel på en varm spisplatta eller med öppen låga.
ISLÖSANDE SPRAY ELLER VINDRUTESKYDD Vissa dagar sitter isen som ett pansar på rutorna och det är alltid då man har som mest bråttom. Problemlösningen är islösande spray. Spruta på alla rutorna, sätt i gång att skrapa och du har vunnit många dyrbara minuter. Nackdelen är att det kan lukta lite i ett par minuter. Ett ännu bättre alternativ är de vindruteskydd för snö och sol som spänns fast i backspeglarna eller kläms i dörrarna. De kostar inte många kronor och är antagligen betydligt miljövänligare än kemikalierna.
PANNLAMPA - RÄDDAREN I VINTERMÖRKRET De som tycker att vintermörkret är mysigt har aldrig letat efter borttappade skruvar utan ficklampa eller varit nära att bli överkörda i vägkanten. Medicinen mot skruvletandet är en modern pannlampa med lysdioder, då har du både ett starkt ljus och en fantastisk livslängd på batterierna. Bästa sättet att undvika överkörning är en reflexväst.
BATTERIER VILL OCKSÅ HA STUGVÄRME… Strömmen i batteriet minskar med temperaturen. Ett halvladdat batteri kan bli kraftlöst en frostnupen morgon. Om du befinner dig långt från startkablar eller annan hjälp får du plocka in batteriet i stugvärmen. Låt det tina upp några timmar, med lite tur får du då i gång bilen. Därefter måste du ladda upp batteriet och kolla att gene- ratorn laddar ordentligt.
GLÖM INTE SKYFFELN Samtidigt som vinterdäcken läggs på placeras snöskyffeln i bagagerummet. Många snöskyfflar värda namnet tar alldeles för stor plats, därför använder jag en demonterbar.
T- ELLER ANNAN SPRIT... T-sprit i en konservburk är en lika enkel som effektiv värmekälla när bilen har stannat. I ett krisläge kan du även elda med Vodka, Whisky och all annan starksprit.

Och så till överkursen...

otympligt men bra Under åren som rallymekaniker hade jag alltid ett par bitar sträckmetall i servicebilen. De ger ett mycket bättre grepp än gummimattor, jackor och allt annat man trycker in under hjulen när bilen har fastnat. Men dessa stålbitar kan bara köpas på industrier. De är tunga samt skramlar och skaver sönder allt annat i bagagerummet.
Civiliserat och bra Slirskydd av plast är en civiliserad variant av sträckmetallen och säljs i olika utföranden på biltillbehörs- butiker. Snökedjor är annars det effektivaste hjälpmedlet i djup snö. På vissa vägsträckor i Tyskland, Österrike och Schweiz måste du ha snökedjor med dig i bilen mellan 1 oktober och 30 april. Tänk bara på att de flesta snökedjor inte är konstruerade för hastigheter över 50 km/h.

Bosse Andersson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM