Gå ur taxin om föraren inte är bältad

MOTOR

Hälften av alla som dör i bilolyckor åkte utan bilbälte. På med bältet – nu! Alla som kan påverka detta, i stort och smått, måste hjälpa till.

I torsdags ringde jag ett företag som skjutsar omkring folk i minibussar. Det är ett företag som jag själv brukar antlita.

När jag ringde som vanligt i torsdags sa jag att nu skulle det inte bli några fler skjutsningar, om inte deras förare började använda bilbältet.

– Men våra förare använder alltid bilbältet, sa killen i växeln.

Men det är inte sant. Sanningen är tvärtom att de ALDRIG använder bältet.

De senaste gångerna har jag sagt till och oftast mötts av en frågande blick.

En tjej ignorerade mig helt. En förare stönade ett par hundra meter innan han drog på det med kommentaren ”jag gör det väl då, för din skull”. En annan frågade om jag var polis.

Nä, jag är inte polis, svarade jag. Men jag har inte lust att betala med mina skattepengar när du ligger på sjukhus, eller när du ska ha vård resten av livet.

Och jag vill inte ha sänkta hastighetsgränser för att såna som du inte orkar ta på bilbältet.

Hälften av alla som dör i bilolyckor körde utan bälte.

En del var såna som skiter i allt. Dem kommer vi inte åt vare sig med lock eller pock.

Men de flesta var såna som var helt säkra på att de inte skulle krocka!

I debatten sägs det ofta att folk glömmer att ta på sig bältet.

Det tror jag inte på.

Det har tvärtom blivit en livsstil att köra utan bälte. Det handlar om attityd. Det är manligt. Tufft. Läckert. Utstrålar självkänsla och säkerhet.

Tuffa grabbar kör inte med bälte och använder inte kondom.

(Men tuffa killar är inte lika tuffa när de skadas för livet eller får aids eller någon mer klassisk könssjukdom.)

När jag skriver mina krönikor och nyhetstexter om trafiksäkerhet, när jag sitter i tv-rutan och pratar om samma sak, då kanske jag lyckas omvända några stycken varje gång.

Men om alla som redan tycker samma sak som jag, att det är viktigt med bälte, kräver av de åkerier de anlitar att förarna måste använda bältet, ja då är saken klar. Då åker bältet på direkt.

För ingen åkare vill förlora kunder för att hans förare spelar Allan utan bältet.

Mercedes C-klass fick fem stjärnor i Euro-Ncap för ett par veckor sedan tack vare en ihållande och störande bältespåminnare.

Utan bältespåminnaren fyra stjärnor, med fem.

Rätt eller fel kan man tvista om men helt klart har Euro-Ncaps nya regelsystem tvingat biltillverkarna att montera bättre bältespåminnare.

Volvo hade ju rätt störande påminnare för femton, tjugo år sen. Men de försvann. För att kunderna tyckte att de störde!

Vi är på rätt väg igen, men hur lång tid tar det innan alla har bytt till bilar av årsmodell 2002 eller senare?

Vi hinner inte vänta. Vi måste spänna fast bältet redan i dag.

Därför måste alla som kan påverka i det lilla göra sitt.

Företagare kan utan att invänta ny upphandlig tala om för de åkerier som kör åt firman att det inte blir förnyat kontrakt om inte förarna redan i dag börjar köra bältade. Den som åker taxi från stationer med mycket taxibilar (Arlanda och andra flygplatser, järnvägsstationer och så vidare), kan lämpligen kliva ur bilen efter tio meter om föraren inte har bältet på.

Jag lovar att den kuren är effektiv. Jag har redan provat.

Föraren blev inte glad när han tvingades ställa sig sist i kön igen.

Biltillverkarna lånar mer än gärna ut bilar till filminspelningar. Det är bra marknadsföring. Men kräv då att skådespelarna använder bältet!

Tänk efter, i svenska filmer och tv-filmer använder inte ens de kloka hjältarna bälte, men i amerikanska tv-filmer av sämsta c-klass spänner till och med den samvetslösa skurken på bältet med ett tydligt knäpp innan han kör iväg från brottsplatsen.

Det vi ser på tv, det tar vi efter.

Och tänk vilken bonus det blir. Färre döda och skadade, javisst. Men dessutom slipper vi sänkta fartgränser och kanske en och annan fartkamera!

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar