Trafikskolorna har missat sin viktigaste uppgift

MOTOR

Slutsatserna i trafikskolornas nya rapport gör mig mörkrädd. Och lögnerna i rapporten citeras aningslöst och sprids vidare.

Allt fler unga män i trafikolyckor, läser jag i fredagens Dagens Nyheter. Och när jag dagen därpå slår upp lördags-DN läser jag samma nyhet en gång till. En önskerepris, åtminstone för Sveriges trafikskolor som lyckades få in gratisannonsen två gånger.

Det är Gunlög Stjerna, Sveriges kanske skickligaste lobbyist och informationsansvarig på STR, Sveriges trafikskolors riksförbund, som ligger bakom uppgifterna som också citeras i radio och annan press.

Gunlög Stjerna kan som ingen annan sammanställa olycksstatistik och sedan använda resultatet för sina egna syften.

Som vanligt när STR släpper en rapport är siffrorna oantastliga, de kommmer direkt från Vägverkets statistikavdelning.

Det är slutsatserna som gör mig mörkrädd. Och det som gör mig allra mest orolig är när de lögnaktiga slutsatserna i rapporten aningslöst citeras och sprids vidare.

Den här gången gick budskapet ut på att fler unga män än unga kvinnor är inblandade i allvarliga trafikolyckor.

Enligt STR är det en följd av att flickor tar fler körlektioner än pojkar (i svenska trafikskolor, övningskörning med mamma och pappa räknas inte). Flickorna tar 30 procent fler betalda lektioner än pojkarna.

Att rapporten presenteras just nu är ingen slump. Men det förstod kanske varken TT eller någon av tidningarna som spred budskapet vidare.

Det pågår som Aftonbladet skrivit tidigare en utredning om körkort och körkortsutbildning. STR vill förstås skärpa kraven på utbildningen. Fler lektioner, helst obligatoriska, och fler restriktioner kring privat övningskörning är vad trafikskolorna hoppas på.

Men självklart krockar inte unga pojkar mer för att de har tagit färre lektioner i körskolan.

Tvärtom är pojkar rent tekniskt betydligt bättre på att köra bil än flickor. Det visades nyligen i en undersökning om hur unga män och unga kvinnor klarar av halka.

Pojkarna som gärna tränar att köra på sladd på någon tom parkeringsplats eller industritomt är självklart

bättre förberedda när de sedan ofrivilligt får sladd ute i trafiken.

Nej, pojkarna krockar inte mer för att trafikskolorna inte lyckats klå dem på tillräckligt mycket pengar. De krockar för att de tar större risker och slarvar mer än flickorna.

Redan som små tar pojkar större risker än flickor. De klättar högre upp i trädet, hänger i klenare grenar, går närmare stupet och balanserar på smalare spänger. Och de cyklar utan att hålla i styret.

De slår sig mer också, får fler skrubbsår och fler brutna armar.

Problemet är att pojkarna tar med sig sitt

(barnsliga?) riskbeteende i bilen.

De kör fortare än flickorna. De gör omkörningar med mindre marginaler. De anpassar inte

hastigheten efter väglag och andra omständigheter. Och trots att pojkar oftast har sämre

simultanförmåga än flickor är killarna själva övertygade om att de kan hålla på med tio andra saker samtidigt som de kör bil.

Tyvärr har trafikskolorna totalt missat sin kanske allra viktigaste uppgift, att jobba med pojkarnas attityder.

Det är attityderna, inte bristen på teknisk skicklighet, som är det allvarligaste hotet mot en säker trafik.

Men trafikskolorna vet inte hur man jobbar med

attityder. De har utbildningsplaner med rötter i 1960-talet om hur man ska starta i backe, fickparkera och

göra en vändning på landsväg men inte en susning om hur man gör pojkarna riskmedvetna.

Gång på gång levererar STR nya undersökningar för att skapa opinion för en ännu dyrare körkortsutbildning utan att någonsin bevisa att fler

lektioner verkligen ger effekt.

Det enda som är bevisat är att mängträningen med mamma och pappa har stor effekt på trafiksäkerheten. Men den mängdträningen gör STR allt för att försvåra.

Att fler lektioner i körkolan har annan effekt än att ungdomarna och deras föräldrar blir ruinerade har

ingen lyckats visa hittills. Och det gick inte den här gången heller.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM