Hastighets- talibaner håller Sverige i skräck

MOTOR

Minsta hastighetsförseelse beivras. Men mord, rån, inbrott, våldtäkter och smuggling tillåts öka. Ingen vet var mulla Carlsson gömmer sig.

Här hemma är mulla Carlsson fortfarande på fri fot, ingen vet var han och de andra hastighetstalibanerna gömmer sig. Eftersom det fundamentalistiska Sverige varken har olja, gas eller någon annan strategisk roll i världen tycks president Bush inte bry sig om att befolkningen terroriseras.

Hastighetstalibanerna flyttar runt i storstädernas kontorsmiljö där det är näst intill omöjligt att spåra dem. Rapporter kommer också om att de synts i Borlänge, Linköping och Tylösand, men de rör sig snabbt, möjligen i underjordiska tunnlar, och inga uppgifter är riktigt säkra.

Med jämna mellanrum kan de svenska tv-bolagen sända ut en ny video med hastighetstalibanernas budskap om fortsatt kamp mot fortkörarna.

Bara någon enstaka gång framträder mulla Carlsson själv, alltid i helskägg och alltid i en neutral kontorsmiljö. Inspelningen kan vara gjord var som helst i landet, det är inte ens helt säkert att filmen är nytagen.

Visserligen kommenterar mullan aktuell olycksstatistik, men mycket av det han säger är upprepningar och statistiken är inte mer uppseendeväckande än att det kan röra sig om gamla appeller.

Oftast är det någon annan i den trängre kretsen kring mulla Carlsson som pratar på videobanden.

Hastighetstalibanernas kärna är inte stor, man beräknar den till mellan fem och tio personer, men med hjälp av trafikpolisen som talibanerna har total kontroll över hålls befolkningen i skräck.

Polisväsendet är så infiltrerat av mullorna och organisationen så genomsyrad av fundamentalism att minsta hastighetsföreseelse beivras.

Andra brott som svenskarna utsätts för som mord, rån, inbrott, våldtäkter och smuggling tillåts fortsätta, ja till och med öka.

Bråk mellan olika befolkningsgrupper blir allt allvarligare.

Och det som förvånar utomstående observatörer mest är att riktigt allvarliga trafikbrott som rattfylleri, drogpåverkan och ren vårdslöshet ökar från dag till dag utan att trafikpolisen bryr sig.

I vissa otillgängliga delar av landet, Västerbotten och Värmland där vägnätet är dåligt och många lever i isolerade byar, antas rattfylleri vara anledning till minst hälften av alla allvarliga trafikolyckor. I landet som helhet orsakas minst en tredjedel av olyckorna av rattfyllon.

Påtända narkomaner som sprider skräck när de far fram med sina bilar som latenta mordvapen är ett växande problem. Men trafikpolisen som står under mullornas påverkan tycks inte intressera sig för några andra trafikbrottslingar än just fortkörarna.

Många är vittnesmålen från svenska familjer om hur deras ekonomi raserats på grund av en enda hastighetsförseelse när familjeförsörjarens körkort dragits in på flera månader.

Många tidigare ostraffade, helt vanliga medborgare, har tvingats bort från sitt jobb när körkortets dragits in.

En utomstående besökare har svårt att förstå vilka värderingar som ligger bakom hastighetstalibanismen.

En vanlig hederlig svensk får körkortet indraget och blir av med jobb och försörjning för att han av misstag kört tjugo eller tretti för fort en enda gång medan yrkesförbrytare, rattfyllon och narkomaner tillåts att köra vidare.

Ännu mer upprörande blir det när man inser att den vanlige hederlige svensken har relativt nya säkra bilar, som är både skattade, försäkrade och besiktigade när de grips av talibanpolisen medan rattfyllon och knarkare oftast kör omkring i oförsäkrade skrotbilar med körförbud.

Omvärldens intresse för den svenska hastighetstalibanismen är obefintligt, därför tillåts den att breda ut sig allt mer.

Svenskarna själva är allt för kuvade för att orka göra uppror.

SIGNALER

Collin vet när det slår om

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM