Bensin och diesel är bäst – men slösa inte

Olja är oöverträffat som bränsle, men den räcker ju inte för evigt.

MOTOR

Tidsandan är ett speciellt fenomen. Det mest speciella är att den sällan ifrågasätts.

Vi sprejade DDT på insekter på 1960-talet, varenda bonde och vartenda hushåll gjorde det. Ingen ifrågasatte.

Inspirerade av Hitlers rasprogram steriliserade vi kvinnor som inte borde få barn här i Sverige på 1940-talet. Alla nickade sitt tysta godkännande.

Vi jagade häxor på 1400-talet. Ett av de säkra testerna för att avgöra om en kvinna var häxa var att kasta henne i sjön. Sjönk hon var hon oskyldig, men flöt hon var hon häxa... Alla misstänkta dog, antingen genom drunkning eller på bål. Och alla runt omkring jublade.

Varje tid har sin anda. Och det speciella är att den alltid ifrågasätts till slut. Det är då, när kritikerna har blivit så tongivande att eländet stoppas, alla undrar: Men hur gick det här till?

Då upphör häxprocesserna och steriliseringen av resandekvinnor, DDT totalförbjuds över en natt, folk slutar röka, börjar salta lite mindre på maten, slutar bära pälsar från utrotningshotade djur.

Det gemensamma med alla de här företeelserna är att de är så naturliga när de pågår. Självklart fanns det redan på 1400-talet människor som inte trodde på häxor, som insåg att makthavarna utnyttjade vidskepelsen för att göra sig av med besvärliga kvinnor. Och visst fanns det forskare som tidigt förstod att de aktiva beståndsdelarna i DDT lagrades i djur och människor. Men en stark lobby lyckades marginalisera och förlöjliga dem under många år.

Dagens charlataner har lurat i oss att jorden går under om vi inte slutar använda fossila bränslen. Och vi tror dem. Vi tror på dem till den grad att vi offrar vår personliga standard och det svenska välståndet för att rädda jordklotet från undergång.

Precis som det fanns forskare redan för 50 år sen som påstod att rökning var skadligt finns det i dag forskare som anser att människans förbrukning av fossila bränslen knappast påverkar temperaturen på jorden mer än marginellt.

Men precis som de som varnade för lungcancer på 1950-talet förlöjligades av tobaksindustrins bulvaner, precis som samma sätt misstänkliggörs de som i dag påstår att våra bensinbilar inte påverkar klimatet.

Själv är jag en tvivlare, och en pragmatiker. Inte en dogmatiker.

Jag tar risker när det känns rätt, och är försiktig när det känns bättre.

Jag vet att klimatet på jorden har förändrats under årmiljonerna. Vi hade närapå tropiskt klimat här i Sverige en gång. Och en annan gång var landet täckt av flera hundra meter tjock inlandsis. Inte berodde det på att dinosaurierna eldade olja. Eller på att mammutarna slutade elda olja.

Forskare jag pratat med säger att vår förbränning av olja helt säkert påverkar klimatet, men inte mer än någon enstaka procent, resten står naturen själv för.

Andra forskare säger att vi människor började påverka klimatet redan när vi gick över från jakt till jordbruk och boskapsskötsel. Då eldades skog med svedjebruk för att skapa åkrar, och då började vi skicka ovanligt mycket koldioxid upp i atmosfären.

Redan då började vi påverka klimatet med någon enstaka del av en grad, kanske en hel grad. Vem vet säkert?

Den koldioxiden var av samma ”fina” slag som den som finns i våra miljöbränslen, etanol och biogas. Den som dagens miljöcharlataner vill att vi ska gå över till.

Bensin och diesel är oöverträffade som bränsle i våra bilar eftersom de är så energieffektiva. En tank räcker långt, bensin räcker 30 procent längre än en tank etanol, diesel minst 50 procent längre.

Men vi måste vara försiktiga, inte slösa med oljedropparna. För oljan finns inte i oändlighet. Den återskapas inte på långt när lika fort som vi förbrukar den.

Därför borde vi inte acceptera bilar som slösar med oljan. Inte stora törstiga bilar där de inte absolut behövs, inte fyrhjulsdrift där det inte absolut behövs, knappt ens bakhjulsdrift.

Då räcker oljan längre. Då kan vi slänga ut bondfångarna och deras hokuspokus-bränslen.

SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM