Däcktillverkarna är dagens hästhandlare

... men en sak är som vanligt – vi får betala

MOTOR

e sista hästhandlarna sadlade om och gav sig in i bil- och däckbranschen.

Skojeriet fortsatte, tog sig nya uttryck, men precis som förr var det vi konsumenter som lurades.

Däckskojeriet finns framförallt inom import- och handlarleden, men även bland tillverkarna.

Första gången jag kom i riktig kontakt med skojarna var i slutet av 1980-talet. Vårt vinterdäcktest hade visat att Michelins nya dubbdäck MS 250 var dåligt, näst intill farligt.

När Michelin fick reda på testresultatet drogs däcket omedelbart in.

Leveranserna till gummihandlarna i Norden stoppades. De handlare som redan fått sina däck returnerade dem. Michelin skötte affären föredömligt snyggt.

De hundratusentals återkallade 250-däcken såldes istället till Amerika, där konsumenterna (än i dag) ställer betydligt lägre krav på däcken än vi i Europa.

Men en svensk däckimportör med hästhandlarmoral köpte upp hela partiet utdömda däck när det befann sig någonstans mitt ute på Atlanten.

Fartyget vände och stävade mot Göteborg.

Och den vintern krängde svenska gummigubbar värdelösa Michelin 250-däck i sann hästhandlaranda.

Nu i vintras var det dags för den senaste djupdykningen i träsket. Vi upptäckte att våra testdäck från Continental-koncernen, ett Conti- och ett Barumdäck hade fel hastighetskod. I stället för de H-märkta däck vi bett om hade vi fått V-märkta däck.

Vår första instinkt var förstås att vi fått lite bättre däck, och att tillverkaren hoppats att vi antingen inte skulle upptäcka felet, eller inte bry oss. Men det blev bara konstigare ju mer vi försökte förstå.

För Contis första svar var långt ifrån lugnande.

1. Det kunde alltså vara ett misstag, att man skickat fel däck. Men 2. Det kunde faktiskt vara så att H- och V-däcken var identiska!

Då blir ju nästa fråga, vilket är egentligen värst? Att Continental försöker bluffa oss, en gång, eller att däckbranschen år efter år tillverkar identiska däck med olika hastighetskoder – och helt olika pris? I testdimensionen kan det skilja över 300 kronor per däck mellan H och V.

I större dimensioner ännu mer.

En rundringning bland mina kontakter hos olika däcktillverkare visar att det är mer regel än undantag att just H- och V-däck faktiskt är identiska. Kanske inte i alla dimensioner, men de flesta tillverkare tycks ha åtminstone några dimensioner där helt identiska däck säljs till olika pris.

Ännu märkligare blir det ju när man vet att EU kräver däck med en hastighetsklassning som överstiger bilens toppfart. I Tyskland är det till exempel möjligt att bli stoppad av polisen om däcket ”inte räcker till”, här i Sverige kan man få problem med försäkringsbolaget efter en olycka.

”Jo, men, säger tillverkarna, självklart klarar de lägre klassade däcken samma krav som gäller för den högre klassen.”

Men det är ju inte det det handlar om, det handlar om att vi konsumenter regelbundet blir lurade att köpa en dyrare produkt än nödvändigt.

I Finland har myndigheterna godkänt undantag från EU-regeln att bilar måste ha däck som klarar bilens toppfart, på samma sätt som vi i Sverige ju kan köra på ”långsammare” vinterdäck.

Det är en sund inställning som svenska myndigheter borde haka på, i synnerhet nu när det avslöjas att hastighetsklassningen inte alltid motsvaras i verkliga prestanda.

MINUS