Rädda liv – höj hastighetsgränsen

MOTOR

Höjd fart räddar liv! Jo, så är det, och jag baserar påståendet på fakta. Men först en titt i det dokument som NTF skickade till regeringen 2001 för att få stopp på planerna att höja farten till 130 på svenska motorvägar. Så här skrev den skattefinansierade trafiksäkerhetsorganisationens chefsideolog Gunnar Carlsson:

”Vad kommer att hända på de motorvägar som får farten höjd från 110 till 130 km/h?

1. Körglädjen kommer att öka för de som tycker om att köra fort.

2. Stressen kommer att öka för de som inte tycker om att köra fort.

/---/

5. Risken för olyckor kommer att öka med ca 25 procent.

6. Risken för personskador kommer att öka med ca 35 procent.

7. Risken för dödliga skador kommer att öka med ca 50 procent. /---/

Ovanstående är fakta utifrån dagens kunskapsnivå. Vad man också kan fundera på är om det, utifrån de etiska principer som bör följa av Nollvisionen, är rimligt att experimentera med människors liv och hälsa.”

Vi vet hur det gick. Regeringen fick kalla fötter, vem vill ta ansvaret för att experimentera med människors liv och hälsa, i synnerhet när, som Gunnar Carlsson antyder, farthöjningens enda mål är att skänka ökad körglädje till dem som tycker om att köra fort...

130 rann ut i sanden, istället genomförs just nu ett tvehågset försök med 120 km/tim (!) på en kort motorvägssträcka i Halland.

Men i Danmark var myndigheterna inte lika fega. Etiskt eller inte, man gjorde experimentet med människors liv och hälsa och höjde från 110 till 130 på ungefär halva motorvägsnätet.

Olyckorna ökade inte, de MINSKADE. Antalet svårt skadade minskade med nära femton procent, antalet döda med tio. Stressen ökade inte heller, 90 procent av danskarna tycker att farthöjningen på motorvägarna är det bästa som hänt.

Ja, till och med NTF:s danska motsvarighet tycker att 130 är helrätt.

Nu räcker det förstås inte att höja farten för att få ner olyckorna. Först la danska vägverket ner 200 miljoner danska kronor på att förbättra säkerheten och på att tydligt skylta upp de motorvägsavsnitt som fick behålla 110. Och så ökade polisen övervakningen och så skärpte man straffen för fortkörning.

Och tvärtemot vad Gunnar Carlsson skrev på ett annat ställe i sin analys (baserad på fakta..., hm) ökade INTE hastigheten på de vägar som inte fick hastighetsgränsen höjd, tvärt om, den minskade!

Jag debatterade just den här frågan med hastighetstalibanernas mulla Carlsson på ett trafikseminarium i Örnsköldsvik härom veckan.

Jo då, Gunnar Carlsson kände till utvecklingen i Danmark, men ville ändå inte erkänna att han missbedömt situationen.

Han sa till exempel att de som uppskattar hastighetshöjningen är yngre och medelålders män (i så fall är den gruppen extremt överrepresenterad i Danmark, siffror från danska NFT visar ju att 90 procent av danskarna är överförtjusta!), han sa att nergången i antalet olyckor kan vara av övergående natur och för att ingen skulle tro att vi någonsin ska få köra fortare i Sverige så tog han till miljöalibit: om vi kör så fort som 130 kommer Sveriges utsläpp av koldioxid att öka, och Vägverket har som ett av sina mål att sänka utsläppen.

Ja, så det kan bli. Om inte olyckorna ökar, tja, då ökar alltid utsläppen, och så slipper Vägverket höjda hastigheter ändå.

Visst är det enkelt att vara taliban. Man vrider och vränger, mörkar det som inte ska synas, ljuger om det behövs. Allt för att driva igenom sektens egna sanningar.

MINUS

Robert hade fel!

Collin-frågan:

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar