Aftonbladet
Dagens namn: Severin, Sören
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Avtalet kan rädda Saab

I dag klockan nio meddelar Saab och Beijing automotive att de slutit ett avtal.

Samarbetet innebär fortsatt liv för Saab i Trollhättan.

I bästa fall som biltillverkare på samma sätt som i dag, i sämsta fall som teknikscentrum med ett hundratal ingenjörer.

Det är exakt tre månader sedan Aftonbladet avslöjade att Beijing automotive (Baic) vill bygga Saabmodeller i sin fabrik i Peking. Sen dess har ryktena kommit och gått, Koenigsegg har hoppat av och holländska Spyker har hoppat på och Trollhättan har kastats mellan hopp och förtvivlan. Men Beijing automotive har aldrig svävat på målet – de vill ha Saab.

Betalar två miljarder

Inte själva fabriken. Och inte nödvändigtvis de senaste modellerna, för GM vill inte släppa den senaste tekniken till Kina. Utan de äldre modellerna. Första generationen av nuvarande 9-3, som lades ner 2006, och den 9-5 som läggs ner nu.

Enligt Aftonbladets källor betalar Beijing över två miljarder kronor för att komma åt Saabs teknik.

Vill ha Saabs hjälp

Det handlar dels om verktyg och maskinutrustning till 9-5, dels om kunskapsöverföring från Trollhättan till Peking. Kineserna vill ha Saabs hjälp för att bygga och utveckla bilar i Kina.

Beijing automotive vill komma igång med tillverkningen av Saab 9-5 så fort som möjligt, kanske redan under 2010, och det blir under eget namn, det kan bli Beijing eller Great wall.

Men framförallt vill Beijing bygga en egen version av 9-3 i Peking. Seriösa samtal om den nya modellen har förts mellan kineserna och Saab sedan september.

I sämsta fall betyder avtalet ett embryo till ett teknikcentrum i Trollhättan, och jobb för ett hundratal ingenjörer. I bästa fall en chans för Saab att överleva som biltillverkare.

Kan inte köpa fabriken

Med två miljarder i fickan kan Saab hålla näsan över vattnet ett par månader till, i väntan på en seriös köpare. För kineserna har förklarat för Saab, GM och den svenska regeringen att de inte klarar av att köpa en bilfabrik i väst, inte på så här kort tid i varje fall. Men att de hoppas att någon annan aktör går in och tar över fabriken och den fortsatta driften.

Hur märkligt är det att kinesiska staten går in med drygt två miljarder, som kan rädda Saab, medan den svenska staten inte satsar ett öre?

Senaste TV-klippen

Motor

Visa fler
Om Aftonbladet