Saabs kinesiske delägare kopplas till maffian

Ägare misstänks för samröre med undre världen i Kina

MOTOR

Hawtais monter på bilsalongen i Shanghai ser inte mycket ut för världen. Den är en i mängden där okända kinesiska tillverkare ställer ut kopior av mer kända västbilar. Där står en "Porsche Cayenne", en "Bentley Continental" och en alldeles äkta, om än licenstillverkad, Hyundai Terracan. Och en fusk-ladd-hybrid. Ja, det är bara dekalerna på bilsidan som säger laddhybrid, under skalet är det en vanlig bil. Om ens det.
 

Men just så här ser det ut i Kina i dag. Ärligt talat skiljer Hawtai-montern sig inte mycket från Geelys i hallen intill. Geely som köpte Volvo förra året och som har satt sådan fart på Volvo att man tappar andan. En ny Volvofabrik i Kina byggs redan nu och en till börjar byggas inom kort. De ska tillverka 200 000 bilar om året om tre år!

Hawtai är mindre än Geely, bara lite över 60 000 bilar byggdes förra året, men bara 30 000 året innan. Och Hawtai tänker bygga en miljon bilar om några år. Det finns inga gränser i Kina just nu.
 

Hawtai ska bygga den kommande generationen av Saab 9-3 i Kina med start år 2013 eller -14. Och redan från början importerar man Saab från Trollhättan till Kina. Och man behöver hjälp från Trollhättan att utveckla sina egna bilar, så att de går att köra och att krocka i, och för att få ner förbrukningen vill man åt Saabs el- och laddhybridteknik.

Ja, Hawtai är verkligen en skänk från ovan.
 

Nu gäller det bara att bankiren Zhang Xiugen som äger Hawtai, och som har samma bakgrund som ryssen Antonov, får regeringens välsignelse.

Att hans möjliga samröre med den kinesiska maffian inte ska stötas och blötas i det oändliga. För då spricker det igen. Men så jävlig kan väl inte ens Maud Olofsson vara. Eller?

ARTIKELN HANDLAR OM