Skulle ha skrotats – för flera år sedan

MOTOR

Polisen utreder om den mänskliga faktorn ligger bakom olyckan, att föraren trampade på gasen i stället för på bromsen. Det är möjligt att det är så. Själv hade jag gissat att bussen var skrot.

En 15 år gammal buss borde inte köra i stadstrafik i ett av världens mest välmående länder. Inte någon annanstans heller, men framför allt inte i Stockholm där politikerna gör allt för att styra över från bil till kollektivpendling.

De flesta bussbolag  i Sverige skrotar sina bussar efter sex till åtta år, och det gjorde SL, Storstockholms Lokaltrafik också. Förr i tiden. När man körde i egen regi.

När trafiken lades ut på entreprenad minskade kraven, och nu körs bussarna långt över sin livslängd.

Bussarna är slut. Utslitna för länge sedan, och ständiga verkstadsbesök räcker inte för att hålla en rimlig standard, varken när det gäller komfort eller trafiksäkerhet.

Entreprenören  Keolis presstalesman Gert Gotin säger i en intervju att bussen just varit inne på 5 000-milaservice. Han måste mena 50 000-milaservice. Och när han säger att ”bussen har varit i bra skick”, måste han mena för tio år sedan.

Bussförarna i Stockholm är ett tappert släkte som försöker göra sitt jobb trots orimligt snäva tidtabeller, en massa privattrafik i bussfilerna och bussar som är rena hånet mot resenärer och skattebetalare.

Det är möjligt att föraren gjorde fel den här gången. Men tusen och åter tusen gånger har den här föraren och kollegerna inom SL räddat trafiken trots orimligt dåliga förutsättningar. Trots att de kör bussar som borde ha skrotats för tio år sedan.

ARTIKELN HANDLAR OM