Lögnen blir inte sann bara för att den upprepas ofta

Rapport och Aktuellt blåljuger oss rätt i ansiktet

Aktuellt och Rapport hade båda den 4 januari nyheten om rekordlåga partikelhalter i Stockholmsluften.
Aftonbladets Robert Collin.
MOTOR

Blir en lögn sanning om den upprepas tillräckligt ofta? Och blir den till sanning upphöjda lögnen mer trovärdig om den formuleras av en forskare?

Och av public service? Självklart inte.

Men det blir svårt att förhålla sig, att göra en egen bedömning av sanningshalten, en egen faktakoll, när både Sveriges Radio och SVT, våra två public service-företag, med den högsta trovärdigheten i landet, blåljuger oss rätt i ansiktet med hjälp av forskaren och professorn Christer Johansson från Stockholms universitet. Det var den 4 januari som både Ekot, Rapport och Aktuellt toppade sändningarna med rekordlåga partikelhalter i Stockholmsluften.

”Rekordlåga tack vare färre dubbdäck på stockholmarnas bilar. Under EUs gränsvärden för allra första gången.” (Rapport)

Så här säger reportern Johan Zachrisson Winberg i Rapport klockan 19.30:

”... Totalt dödar partiklar 5 000 personer om året i Sverige, det är mer än tio gånger fler än de 3 – 400 som dödas i trafiken. Christer Johansson tror att de här siffrorna kommer att påskynda fler förbud mot dubbdäck, eller avgifter för dubbdäck, som diskuteras i både Stockholm och Göteborg. Även om det skulle vara så att dubbdäcksförbudet leder till några fler dödsolyckor, vilket är långt ifrån bevisat, så uppvägs det av sänkta partikelnivåer menar miljöforskarna.

För enligt dem är det solklart att dubbdäcken skördar fler liv än de räddar. Absolut, säger Christer Johansson.”

Klockan 21 i Aktuellt är det dags igen, men nu med forskaren professor Christer Johansson i studion hos Claes Elfsberg. Så här påannonserar nyhetsankaret inslaget:

”För första gången så minskar nu de skadliga partiklarna i luften som dubbdäcken river upp. Förbudet mot dubbdäck i Stockholm, Göteborg och andra ställen har lett till historiskt låga partikelnivåer i luften.”

Det är samma inslag som i Rapport, men längre. Nu ingår en filmsnutt med en ung pojke som testas för astma.

Reportern säger: ...”barn som utsätts för partiklar får oftare astma, astmatiker får oftare andningsproblem och framförallt så ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Totalt  dödar partiklar 5 000 personer om året i Sverige. Det är mer än tio gånger fler än de tre fyra hundra som dödas i trafiken.”

Nu gör Sveriges Television kopplingen mellan dubbdäck och 5 000 döda till sanning.

Och så hälsar Claes Elfsberg sin gäst välkommen: ”Professor Christer Johansson som inte bara är forskare utan även knuten till Stockholms miljöförvaltning.”

Det verkar trovärdigt så det räcker och blir över. Men allt är bluff. Man jämför äpplen med päron, utan att ens redovisa vad det är för äpplen och vad det är för päron.

Ja, 5 000 dödas av partiklar varje år i Sverige. Det är forskarna rätt överens om. Men inte ens forskarna själva kan tala om hur stor del av partiklarna som kommer från dubbdäcken.

Dessutom glömmer man bort att nämna att de 5 000 dör ”i förtid”. Alltså ett par veckor eller kanske månader innan de skulle ha dött utan påverkan av partiklarna.

Den unge pojke i inslaget kommer sannolikt inte att vara i riskzonen förrän långt efter pensioneringen. (Jämför med den tonåring som råkar ut för en halkolycka för att bilen saknade dubb.)

SVT-reportern Johan Zachrisson Winberg säger i inslaget att ”det är långt ifrån säkert att dubbdäck räddar liv.”

Statistik från dödsolyckor visar att det är dubbelt så stor risk att dödas i trafiken om bilen inte har dubbdäck.

Nej, lögnen blir inte sanning för att den upprepas tillräckligt ofta. Men då måste det finnas granskande journalister som krossar bluffen. Är det inte det som är journalistens uppgift? Att granska makthavarna och deras ibland dolda agendor?

Vi journalister gör ofta en stor sak av att vi granskar, gör faktakoll och är oberoende. Och jämför med motsatsen på sociala medier.

I fallet med dubbdäckens betydelse för människors hälsa är det inte många som gjort rätt. Kanske, bara en malande känsla i magen, för att bilen, bilismen och vi bilister är fritt villebråd.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar