Behåll vinterdäcken på!

Robert Collin, Aftonbladets bil- och trafikexpert.
MOTOR

Snön ligger i meterhöga vallar längs E4 förbi Gävle, på gränsen mellan Svealand och Norrland. I Roslagen bara ett par mil utanför Stockholm är snövallarna nästan lika höga. Det ligger snö i Småland, ja nästan överallt i södra Sverige så fort man kommer in i skuggiga områden.

Och i Västsverige, Bohuslän, Västergötland och Dalsland varnar SMHI för massor av ny blötsnö nu i helgen, i Värmland och Dalarna upp till 15 cm riktig snö och nordliga vindar.

På torsdag i nästa vecka varnar SMHI för ännu mer snö i Värmland, Dalarna och Norrland.

– Fortfarande nästa veckoslut räknar vi med minusgrader nattetid i norra Sverige, säger meteorologen Therese Fougman på SMHI. Då är det risk att snövallar som smälter på dagarna fryser till is på vägbanan.

Men då har större delen av Sveriges bilister redan bytt till sommardäck. Trots att april ser ut att bli den kallaste april på nära 30 år, sedan 1985.

Lagen säger, ordagrant, att "dubbdäck får användas 1 oktober till 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag".

Det är två veckor tidigare än förr, då gällde den sista april som sista vinterdäcksdagen. Men debatten om dubbar och partiklar tillsammans med övertygelsen om att klimatförändringarna skulle ge oss mildare och kortare vintrar flyttade förbudet till mitten av april.

Jo, visst finns bisatsen om "vinterväglag" i lagtexten. Men svensken vill göra rätt för sig. Inte gömma sig bakom någon bisats i lagboken. Den femtonde är den femtonde. Och i helgen byter hundratusentals svenskar till sommardäck. Trots att vintern håller Sverige i ett stadigt grepp.

Det kan komma snö i Stockholm i minst två veckor till. Då blir det kaos med alla sommardäcken. Samma sak längs Norrlandskusten eller på Småländska höglandet.

Jag glömmer aldrig den andra maj 1981, på den tiden den första dagen när dubbdäcken var förbjudna. April hade varit torr och det kändes säkert naturligt att äntligen få det där trista jobbet gjort, att ta av vinterdäcken och lägga på sommarhjulen. Men natten till den andra maj kom ett kraftigt snöväder över Roslagen. När jag kom halvvägs till Stockholm hade en ung kvinna, med sina nya fina sommardäck, just fått sladd och frontalkrockat med en lastbil. Plastblommorna på älgstaketet intill olycksplatsen var kvar i många år.

Med sommardäcksdatum två veckor tidigare, och med en exceptionellt lång vinter lurar risken bakom nästa kurva. Tjänstemännen på Trafikverket som brukar prata om Nollvisionen är samma tjänstemän som vill att vi tar av vinterdäcken på måndag. Jag håller inte med dem.

Jag behåller dubbdäcken på så länge jag "befarar vinterväglag". Som prognosen ser ut nu är det minst två veckor till.

ARTIKELN HANDLAR OM