Dyr nota för den som lurats köpa etanolbil

MOTOR

Det går dåligt för de förnyelsebara bränslena just nu. Etanolförsäljningen rasar, för att ingen vill tanka etanol, och produktionen av biogas hotas av nya hårda krav från Naturvårdsverket.

Samtidigt dumpar USA priset på stenkol vilket gör att Europas kolkraftverk går med full effekt.

Vi kan börja med etanolen, ett bilbränsle så omhuldat av politiker och miljödebattörer för några år sedan. Koldioxidneutralt, påstods det. Fast det inte stämde. Och flera svenska projekt drogs i gång. Ett i Örnsköldsvik där flera kommuner längs Norrlandskusten pumpade in hundratals miljoner kronor. Visionen var att göra etanol av skogsråvara. Men det blev inte många droppar. Det slutade med fiasko, all aktivitet ligger nere och huvudmannen är försvunnen.

Då gick det bättre för Lantmännen som faktiskt producerat en hel del etanol av spannmål i sin fabrik i Norrköping. Bönderna behövde avsättning för sin säd och dåvarande näringsministern Maud Olofsson från Centerpartiet gav projektet sitt helhjärtade stöd.

Men nu hotas fabriken. Etanolboomen är över. Försäljningen av etanolbränslet E85 rasar. För bilisterna har kommit på att etanol är ett uselt alternativ till bensin och diesel. Motorerna går dåligt, krånglar, rasar i värsta fall, trots att de måste in på service dubbelt så ofta som vanliga bilmotorer. Det har gått så långt att en del tillverkare, som Ford, uppmanat ägarna att köra på bensin. Andra tillverkare rekommenderar en tank ren bensin för att tvätta ur motorn efter två, tre tankar E85. Bilisterna blev försökskaniner i ett projekt som aldrig borde ha ägt rum.

Det är inte konstigt att Lantmännen överväger att stänga fabriken.

Dessutom öppnar EU dörrarna för billig majsetanol från USA. Den etanolen är långt ifrån koldioxidneutral. Men billig. Den ska låginblandas i bensinen, med upp till tio procent. Ett klokt alternativ till E85 som ju kräver speciella motorer, som inte fungerar. Och speciella pumpar på macken. Men särskilt bra för miljön är det knappast. Den amerikanska etanolen tillverkas inte alls av miljöskäl, utan som ett beredskapsbränsle om arabländerna skulle stänga sina kranar.

Därför kan Europa inte få några långsiktiga kontrakt, amerikanarna vill ju ha kvar etanolen om oljan inte rinner till.

Biogas är i motsats till etanol ett miljöbränsle som hyllas av de flesta. Man börjar med att sortera hushållssoporna och sen rötar man matavfall, blöjor och annat organsikt material och får biogas. Plus rötslam som restprodukt som innehåller fosfor och är fint att sprida ut på åkrarna.

Men nu hotas den hanteringen av nya krav från Naturvårdsverket, eftersom rötslammet dessutom kan innehålla tungmetaller. Om rötslammet inte kan spridas på åkrarna faller hela biogasidén. Då blir produktionen olönsam.

Om framtiden ser dyster ut för etanol och biogas, vad är det då för bränslen som är på frammarsch?

Kol! Kol är ju själva sinnebilden för fossila bränslen. Mer fossilt än både bensin och diesel. Ändå är det kol som ökar sin marknadsandel, även i Europa.

Kolen kommer från USA, som har kol i överflöd. Men USA har också börjat utvinna naturgas i allt större omfattning. Gasen konkurrerar ut kolen på många håll (främst av miljöskäl). Då sjunker priset på kol och det blir intressant att importera till Europa. Och framförallt i Tyskland går numera kolkraftverken för full effekt.

Dåligt för miljön, definitivt. Med både ett tillskott av koldioxid men framförallt av partiklar, en del flyger norr ut och landar i Sverige.

Men det är billigt. Och billigt är mer lockande än miljöhänsyn.

Svensk etanol- och biogasproduktion ser just nu ut att vara mycket dyra äventyr. Dyra för skattebetalarna, som betalat det mesta av notan, och dyra för dem som lurades att köpa etanolbilar.

ARTIKELN HANDLAR OM