Aftonbladet
Dagens namn: Sibylla
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Plus och minus på alla däcken

DUBBAT

Goodyear

Ultra Grip 500

Bäst i test!

Hastighetskod T

Dubb: 1,08 -1,22 mm

Pris: 1 287 kronor *)

Vinnare för andra året i rad men med minsta marginal till de nordiska konkurrenterna. UG500 vinner på utmärkt grepp på riktigt vinterföre, ju halare, desto bättre känns däcket. Inte lika bra på barmark, sidgreppet är för dåligt och bromssträckan för lång. Vingligt på räfflad is och kräver konstant passning.

 

plus Grepp och köregenskaper

på vinterföre.

minusgrepp på asfalt, stabilt på räfflad is.





 






 

Continental

Winter Viking 1

Hastighetskod: Q

Dubb: 1,15-1,35 mm

Pris: 1 175 kronor

Gislavedtillverkade Winter Viking är sen flera år ett av de allra bästa däcken. Det är bra på alla tänkbara underlag och har inga som helst svagheter. Att det inte vinner totalt beror på snögreppet som kunde vara aningen bättre. På asfalt, ett av de vanligaste vinterunderlagen, är däcket i särklass och det är inte heller känsligt för spårig is.

 

plus Bra på precis alla underlag.

minusSaknas!





 






 

Gislaved

Nord Frost 3

Hastighetskod: Q

Dubb: 1,18 - 1,34 mm

Pris: 1 139 kronor

Tre år gammalt men ligger kvar i toppen. Det är lättkört och tryggt på vinterväg, inte riktigt lika bra på barmark. På is och snö är däcket exakt och lättstyrt, just som ett bra vinterdäck ska vara. I snöslask fungerar däckmönstret enligt regelboken och dränerar ut snömodden så att gummit får fäste.

 

plus Grepp och köregenskaper på

vinterföre.

minusBromsning på asfalt.





 






Nokian

Hakkapeliitta 2

Hastighetskod: T

Dubb: 1,17-1,36 mm

Pris: 1 185 kronor

Det tredje däcket på andra plats i årets test som var hårdare än någonsin. Tappar förstaplatsen i snön, där är Goodyear aningen bättre. Har mjuka gränser mellan grepp och sladd på vintervägen vilket gör att föraren aldrig överraskas. Mycket bra i slask men på barmark kunde det vara mer stabilt.

 

plus Grepp och köregenskaper på snö och is, bra i slask.

minusGrepp på våt asfalt.





 






Michelin

Ivalo

Hastighetskod: Q

Dubb: 1,19-1,41 mm

Pris: 1 193 kronor

Ivalo, utvecklat vid testbanan, är tryggheten själv på snö där det är i det närmaste idiotsäkert. Även på is är det ett utmärkt däck där dubbarna gör sitt jobb. Men slask är inte mammas gata. Ivalo tappar greppet helt innan de bästa däcken ens börjar plana ovanpå slasket. På barmark är däcket medelbra men alldeles för högljutt.

 

plus Egenskaperna

på snö.

minusSlaskplaning, buller.





 






Billigt och bra!

Aurora

W403

Hastighetskod: T

Dubb: 1,16-1,55 mm

Pris: 870 kronor

Koreanska Hankook har inte klarat sig bra i våra vintertester. Aurora är Hankooks lågprismärke (!) och förväntningarna var låga. Däcket överraskar med anständiga egenskaper, framför allt i förhållande till priset. På is är greppet hyfsat även om däcket understyr för mycket (vill gå rakt fram i kurvan). Sämst på barmark.

 

plus Grepp på is.

minusGrepp och buller på asfalt.





 






Agi

Sarek 2

Hastighetskod: Q

Dubb: 0,81-1,11 mm

Pris: 683 kronor

Regummeringen från småländska Anderstorp är bara medelbra på vinterföre men ger

ändå mycket grepp för pengarna. På is straffas däcket av lågt dubbutstick men inte heller på snö går Agi riktigt bra, sladdarna kommer lätt och är svåra att häva. Agi är stabilt på spårig väg men allra bäst är däcket i slask och på barmark.

 

plus Grepp i slask och på asfalt.

minusKöregenskaper på is och snö.





 






Riktigt dåligt!

Kumho

KW-11

Hastighetskod: T

Dubb: 0,85-1,21 mm

Pris: 890 kronor

Koreanerna lägger mycket pengar på reklam, kanske borde de läggas på produktutveckling i stället. KW-11 är ett riktigt dåligt vinterdäck! Dubbarna fungerar inte alls, de biter inte tag i isen utan däcket sladdar vilt och det är omöjligt att veta om det är fram- eller bakhjulen som ska tappa greppet först. Dåligt även i slask, bäst på barmark.

 

plus Bra på barmark.

minusDåligt på vinterväglag.





 

DUBBFRITT

 

Bäst i flera år!

Nokian

Hakkapeliitta Q

Hastighetskod: Q

Pris: 1 095 kronor

 

Det bästa dubbfria däcket i flera år, men nu krymper marginalen. Har satsat allt på vinteregenskaper. Mycket bra på både snö och is. Däcket ”talar” hela tiden till föraren. Grepp kvar även när bilen fått sladd. Medaljens frånsida är dåligt grepp på slask och asfalt. I älgtestet kanar och kastar Q vilt.

 

plus Grepp, köregenskap på snö o is.

minusMycket dåligt grepp på torr och våt asfalt.





 






Bridgestone

Blizzak WS-50

Hastighetskod: Q

Pris: 1 108 kronor

 

Omarbetat efter förra årets misslyckande. Nu är vinteregenskaperna i topp. På is är däcket följsamt och behåller greppet även vid sladd. På snö svarar det snabbt på styrutslag men tappar greppet lite väl abrupt. Barmarken har offrats för vinteregenskaper. Vid älgtestet kanade bilen utanför testbanan. Bromsgreppet svagt.

 

plus Bra på snö och is.

minusGrepp och köregenskaper på asfalt.





 






Gislaved

Soft Frost

Hastighetskod: Q

Pris: 1 067 kronor

 

Det sista däckgurun Allan Ostrowskis gjorde innan han lämnade Gislaved för Nokian var att fila lite på Soft Frost (säljs även som Continental Viking Contact 2) vilket förde upp däcken till nya nivåer. Däcket är utmärkt på snö och relativt bra på is. På is kommer sladdarna lite för abrupt och överstyrning kan sätta hjärtat i halsgropen.

 

plus Mycket bra på snö, mycket tyst.

minusSlaskplaning.





 






Michelin

Maxi Ice

Hastighetskod: Q

Pris: 1 159 kronor

 

Fjärdeplatsen är inte riktigt rättvis, Maxi Ice är ett riktigt bra vinterdäck, tryggt och lättkört. På is är det understyrt och ställer aldrig till några problem, bilen går att hantera trots att däcket sladdar. På snö är greppet lite sämre men det är fortfarande lätt att köra. Slask är däckets sämsta gren, på asfalt däremot fungerar däcket utmärkt.

 

plus Köregenskaper på snö, tyst.

minusSlaskplaning.





 






Agi

Soft Sarek

Hastighetskod: Q

Pris: 634 kronor

 

Här märks det att lilla Agi inte har resurser att utveckla riktigt bra däck för alla smaker. På is räcker inte greppet till, sladdarna kommer plötsligt och när bakhjulen far i väg krävs en rutinerad förare - eller ren tur! På snö fungerar det bättre men även här kommer sladdarna utan förvarning. På barmark är däcket hyfsat. I slask ligger det i topp.

 

plus Utmärkt i slask.

minusKöregenskaper på snö och is.










Årets skandal!

Goodyear

Ultra Grip 6

Hastighetskod: Q

Pris: 1 306 kronor

 

UG6 är årets skandal! Det är helt klart utvecklat för Centraleuropas barmarksvinter. Att det är hastighetsklassat Q döljer inte att det i grund och botten är ett högfartsdäck för autobahn. På torr och våt asfalt är det som ett hyfsat sommardäck, på vinterföre är det rent livsfarligt. Sladdarna kommer plötsligt och är mycket svåra att häva.

 

plus Bra på barmark.

minusOdugligt på vinterföre.

 

 

*) Priserna avser snittpris efter förfrågan hos 17 olika däckhandlare

Dra in det farliga däcket, Goodyear! Robert Collin testar årets vinterdäck: Goodyear bäst - och sämst

Dubbat och dubbfritt - så testar vi däcken

Plus och minus på alla däcken - fakta, betyg och bilder

Så gick testet - rond för rond - tabeller (pdf-dokument)

Senaste TV-klippen

Motor

Visa fler
Om Aftonbladet