Bilens dator svarar artigt på dina frågor

– Aftonbladet testar röststyrd navigation

MOTOR

Trodde du att talande datorer bara finns i Stars Wars-filmer?

Inte!

Nästa gång du köper bil kanske du får med en dator som förstår vad du säger och som svarar artigt på dina frågor.

Nya Toyota Landcruiser 100 har röststyrd satellitnavigering som standard. Systemet förstår ungefär 180 olika engelska kommandon: som "zoom in" för att ändra kartbilden eller "I am hungry" för att visa matställen i närheten. Föraren måste än så länge tala engelska, men alla körinstruktioner sägs på svenska.

När vi tar en testtur längs vägarna i Sundbyberg talar en kvinnoröst om hur jag ska köra. Hon säger "högersväng om 400 meter" samtidigt som svängen visas på displayen. Hon har en ängels tålamod och höjer inte ens rösten när jag gör tvärtom och svänger vänster.

I stället gör GPS-systemet blixtsnabbt om uträkningen och ger mig nya anvisningar.

Ingen rusning

Någon större rusning efter röststyrd navigering är det inte, enligt Bengt Dalström, informationsansvarig hos Toyota Sweden.

- De flesta vet ännu inte att det här systemet finns, säger han. Det är först när människor får chans att prova själva som det blir efterfrågan.

Toyotas röststyrda navigator har funnits i Japan i flera år. Nu är det dags för lansering i Europa. Alla småvägar på kontinenten finns inlagda i systemet men Sverige är bara med upp till Falun än så länge.

Nu måste föraren själv knappa in destinationen före färd. I nästa generation satellitnavigering kan alla kommandon ges med rösten, också orter, gatunamn och gatunummer.

Ett sådant system lanseras i vår av Daimler Chrysler för de lyxigare Mercedesmodellerna. Till en början förstår det enbart tyska och klarar av 79 000 tyska orter, alla lokala namnvariationer inräknade. Men franska och italienska versioner är på gång.

Ökar säkerheten

Röststyrning av till exempel mobiltelefoner, klimatanläggning och navigering i bilar ska inte bara öka bekvämligheten utan också säkerheten. Alltför många olyckor orsakas av att föraren flyttat uppmärksamheten från vägbanan till knapparna på instrumentbrädan.

Det är inte helt enkelt att konstruera en dator som förstår vanligt tal. Den måste förstå dialekter och ha överseende med mindre talfel som läspning.

Att få oss att använda rösten i stället för knappar verkar inte så svårt. Erfarenheter från andra områden visar att vi snabbt vänjer oss vid att prata med maskiner. Vi är lika artiga som om det vore en riktig person och säger till och med tack när maskinen gör som vi säger.

Hemligt hos Volvo

Volvo jobbar också med att ta fram röststyrning för olika funktioner i bilen, i första hand telefoni och navigation. Men när vi får se resultatet på marknaden är än så länge hemligt, enligt John Öster, chef för komfort och förarinformation vid Volvo Personvagnar.

- Vi har valt bort den enkla formen av röststyrning i bilen. Det är först när man kan göra saker med rösten som annars är jobbiga att utföra som den stora vinsten kommer, säger han.

Ett svenskt röststyrningssystem med svenskt uttal är nödvändigt.

- Det går inte att uttala svenska orter på engelska. Uttalsreglerna ser helt annorlunda ut.

Ett annat område Volvo arbetar med är "workload management", att utforma systemen så att bilen inte ger information - som att ta in mobilsamtal eller påminna om spolarvätska - när föraren är upptagen i en omkörning eller en inbromsning. Det är viktigt ur säkerhetssynpunkt.

Tre experter om röststyrning

http://wwwb.aftonbladet.se/bil/0303/06/roststyrning.html

Inger Sundelin ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM