En stark motor – men Audin är etanoltörstig

Låg bullernivå i Audi A4 2,0

Turbomotorn i Audin ger bra kraft ut ur kurvorna, motorn är stark men törstig.
MOTOR

Audi kan inte erbjuda en snål diesel som kombi och kommer i stället ut med en etanolbil i kombiutförande. A4:an har en stark motor men tyvärr har bekvämligheten från standardbilen försvunnit.

I vanlig ordning är pressbilen svart och har sportchassi. Hela bilen är så svart att man undrar när begravningen äger rum, men det är ändå långt ifrån lika irriterande som den hårda fjädringen som sportchassit har. A4 i standardutförande är en bekväm bil, varför förstöra det?

Inget dieselknatter

Nåväl, bullernivån är låg och man slipper dieselknatter och vibrationer och kan i stället njuta av den starka tvåliters turbomotorn som går på bensin eller etanol. Precis som alla andra turbomatade etanolmotorer slukar den en hel del bränsle och man måste tanka på tok för ofta.

Jag kör dock på 1,2 liter milen blandad körning, vilket är något bättre än fabriksuppgiften, men har man bråttom är det inga problem att dra iväg mot två liter milen. Hur energieffektivt är det?

Trygg att köra

A4 är något sävligare i reaktionerna än den allerta 3-serien, men köregenskaperna är föredömligt trygga utan att gränsa till tråkiga. Och med turbomotorn har man alltid tillräckligt med kraft för en omkörning eller två.

En riktigt snål diesel känns som ett smartare miljöval än en stark och törstig etanolbil.

Fotnot: I en tidigare version angavs att A4 inte gick att få som miljöbil i kombiutförande. Så var fallet när artikeln skrevs, men numer finns också kombin med miljöklassad dieselmotor.

FAKTA

Prov Audi A4 2,0 TFSI E85

Grundpris: 286 500 kr.

Testade motorn: 4-cyl turbo, 1984 cm³, 180 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 320 Nm vid 1 500 varv/min.

Förbrukning: (bensin/E85) 0,84/1,26 l/mil (bl).

CO2 g/km: 154 (bensin)

Acc: 0–100 km/t på 8,1 s.

Toppfart: 228 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 470/183/144 cm.

Tjänstevikt: 1 653 kg.

Plus: Stark motor, utrymme, vägegenskaper, miljöbilsklassad.

Minus: Törstig på E85, känslan i vissa knappar inte längre 100.

Kommentar: En A4 med kraft och med etanolens alla för- och nackdelar.

ARTIKELN HANDLAR OM