”Bilindustrin själv är största motståndaren”

Svårt att få bilindustrin med på noterna

Billigare elbilar är Better Places koncept, en lösning som man tror sig uppnå med utbytbara bilbatterier. Bilbranschen är inte lika övertygad.
MOTOR

Företaget Better Place utvecklar system för utbytbara bilbatterier och infrastruktur för att ladda elbilar. Men få biltillverkare är sugna på att anpassa sina bilmodeller till Better Places system.

Shai Agassi, grundare och chef för Better Place, ett företag som sysslar med eldrivna fordon och servicesystem, säger i en intervju enligt autobloggreen att det största hindret för elbilarnas utveckling är bilbranschen själv.

Bensinbilar på väg bort

– Vi kämpar mot många förutfattade meningar. Vi har inte sett någon större förändring i bilindustrin de senaste 100 åren. När någon plötsligt kommer och säger att vi kan förändra hur vi bygger bilar, hur vi kör och hur vi prissätter bilar, då säger bilindustrin att den förändringen inte kommer att ske, säger Agassi.

Shai Agassi tror att bensindrivna fordon kan vara utfasade redan 2020 om allt går väl i inledningsskedet på de marknader där elbilen testas. Men motstånd finns också. Better Places affärsidé är att arbeta med utbytbara bilbatterier och infrastruktur för att kunna ladda elbilar, för att på så sätt göra elbilen billigare att köpa och lätt att använda.

Men få biltillverkare verkar tro på Better Places idé om utbytbara batterier. Många tillverkare väljer i stället att integrera batteriet i bilens konstruktion, oftast med motiveringen att skydda det vid eventuella krockar.

Testar batteribyten i Tokyo

Better Place har erbjudit biltillverkarna en gratislicens för att bygga elbilar som passar i Better Places laddnings- och batteribytarsystem. Men de flesta tillverkarna har inte visat någon större lust att investera sina egna pengar i Better Places teknik.

Better Place har hållit på att testa sitt system med utbytbara batterier bland eldrivna taxibilar i Tokyo. Om ett år planerar man att lansera systemet i Israel. Danmark och Australien står också på tur för att få systemet. Man har redan fått 70 000 beställningar på elbilar i Israel, de flesta från yrkestrafiken.

ARTIKELN HANDLAR OM