TVR 2500 M

- lättviktsracer

Brittiska TVR har i alla år byggt lätta och väldigt snabba bilar. Frågan är hur det blir med den saken nu när företaget fått ryska ägare som satsar stort på ny teknik.
MOTOR

Trevor Wilkinson byggde sin första sportbil 1947. Sedan dess har företaget ständigt byggt snabbare och snabbare sportvagnar, trots lika många ekonomiska problem som ägarbyten. Detta har dock inte fått TVR-bilarna att tappa sin själ. Precis som med denna 2500 M från 1973 har det alltid handlat om lätta konstruktioner med plastkaross och rörram.

De första decennierna köptes motorerna in från de stora tillverkarna, oftast Ford, även om bilen på bilden har en rak Triumphsexa på 190 hästar. Men när Peter Wheeler köpte fabriken för drygt 20 år sedan byggdes en speciell motoravdelning och i dag använder man sig enbart av egna motorer.

Snabb som Ferrari

För ett par år sedan var jag med om en accelerationstävling mellan en Ferrari F50 och en TVR Cerbera. Cerberan vann (jodå, vi var på en racerbana). Dagens värstingmodeller från TVR är alltså lika snabba som Ferraris och Porsches asfaltsskrynklare. Men samtidigt som de italienska och tyska bilmärkena säljer bra i Sverige har bilarna från Blackpool inte ens någon generalagent hos oss.

Nu kanske det blir en ändring, ty urbrittiska TVR har hamnat i ryska händer.

Den nye ägaren är unge Nikolai Smolensky, vars far gjort sig en förmögenhet i den ryska bankvärlden. Nikolai investerar stort i ny teknik för att hålla TVR konkurrenskraftigt. Vilket kanske både betyder ABS-bromsar och krockkuddar, sådant som Peter Wheeler bara ansett väga för mycket!

FAKTA. TVR 2500 M

Läs också:

Bosse Bildoktorn