NSU Ro 80

- kompass för Audi

Med Ro 80 visade NSU världen hur en avancerad, modern bil skulle konstrueras. Men wankelmotorn hade ­sina nackdelar så bilen blev aldrig särskilt populär.
MOTOR

I slutet på 1960-talet kämpade NSU för sin överlevnad. Wankelmotorerna hade inte blivit den succe man väntat. Tvärt om, hela den första serien med wankeldrivna bilar fick återkallas på grund av motorernas extremt korta livslängd.

Världen tappade hakan

Det går inte att bromsa sig uppför en backe! Därför satsades de resterande slantarna på en bil som skulle få världen att häpna. Den nya vagnen introducerades 1968, döptes till Ro 80 och fick verkligen världen att tappa hakan. Vagnen blev tyvärr korad till årets bil och sådana brukar det inte gå så bra för. Den avancerade konstruktionen visade resten av världen hur en modern bil skulle byggas. Framhjulsdriften var förfinad, de främre skivbromsarna monterades vid växellådan, vägegenskaperna kom­binerades med ypperlig komfort och karossen hade uppseendeväckande lågt luftmotstånd. Stora delar av denna konstruktion blev länge kompassriktningen för alla Audis bilar.

Blev aldrig någon hit

Det enda problemet med Ro 80 var wankelmotorn! Därför blev bilen aldrig någon hit, då varken livslängden, oljeförbrukningen eller bensintörsten var i paritet med en kolvmotor. Volkswagen köpte upp hela företaget 1969.

FAKTA. NSU Ro 80

Läs också:

Bosse Bildoktor

ARTIKELN HANDLAR OM