Fantastiska Femhundra

Köpguide till Fiats populära sötsak

1 av 4
Fiat 500 Deluxe 1960 Nypris: 4 750 kr. Värde idag: 25 000 - 35 000 kr*. Mekanik: Rak tvåcylindrig motor, 479 cm3, 21 hk SAE. Fyrväxlad låda. Mått: Längd/bredd/höjd: 297/132/133 cm. Tjänstevikt 570 kg Bromsar: Trumbromsar fram och bak. Fartresurser: Toppfart ca 95 km/h. Acceleration 0–50 km/h 17,2 s. 0–80 km/h cirka 43 s. Förbrukning: 0,45–0,75 l/mil. * Bil i väl fungerande bruksskick original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
MOTOR

Fiat 500 får alla att le inklusive den som sitter bakom ratten. Räkna med låga kostnader, stabilt värde och mer plats över i garaget. Samt ett och annat trånande ögonkast.

Vi ska försöka att ta oss igenom denna köpguide utan att ta nämna ordet söt. Det kommer inte att bli lätt. Men helt sakligt betraktat: vad är Fiat 500 för en krumelur? Jo, det är bilen som fick det moderna Italien på hjul. En bil för massorna och de allra smalaste gränderna, tillverkad mellan 1957 och 1975. Och den är liten. Chockerande liten när du ställer dig bredvid den, inte ens tre meter lång och lite drygt 1,3 meter bred. Ändå rymmer den en färsk kärnfamilj och lite bagage.

Motorn bak va?

Japp. Konstruktören Dante Giacosa hade förmågan att våga tänka nytt när han skulle förnya 1930-talets Fiat 500 Topolino, som han också var pappa till. Den nya fick en luftkyld tvåcylindrig motor bak. Och en självbärande kaross som gav mer utrymme för de åkande.

Men Fiat 600 kom väl före med konceptet?

Det stämmer, 1955. Tänk, någon ställde sig alltså upp på ett styrelsemöte och menade att det absolut behövdes en mindre modell än den tre meter och 20 centimeter långa 600! Men antagandet var helt riktigt: ”Nuova 500” kom att tillverkas i 3 427 648 exemplar.

Såldes den i Sverige?

Sommaren 1957 kom den som 1958 års modell men såldes bara till 1961. De flesta har kommit hit under senare år.

Hur hittar jag en? Vad kostar de?

Cirkulationen är liten. En 500 går alltid att stuva undan och spara, så få bilar blir till salu. Sätt ut köpesannons. Kolla runt bland klubbfolk. En riktigt fin originalare av lite äldre snitt kostar runt 50?000 kr. Toppexemplar utomlands annonseras ut för ca 75 000 kr och uppåt. Fullt användbara schyssta köper man för 25 000–35 000 kr här hemma. Sunkisar för mellan 5 000 och 10 000 kr.

Köptips?

Stålsätt dig mot bilens charm. Ta kallt reda på vad som är ”rätt och fel” och hur noggrant renoverad den är.

Är det lätt att hitta delar? Är det dyrt?

Det har aldrig varit lättare.

I princip finns allt att köpa i Tyskland och Italien. Plåtdelarna är väsentligt dyrare till tidiga bilar. De bakhängda dörrarna är mer än dubbelt så dyra som de framhängda, ca 5 000 kr styck.

Något mer?

Den är klart peppig att köra. Ett halv ton med körglädje inklusive den osynkade lådan. Direkt styrning, rusig och fin motor, men slö. Vettiga bromsar. Även långa personer får plats, men hu så liten man är bredvid långtradarna.

Fiat 500 är en av få bilar som ser snygg ut även med lite sjavig lack och bucklor. Slängigt kontinentalt sådär. Helrätt! Och så är den ju helt makalöst söt. Där kom det till slut.

FAKTA

Checklista

Kaross

Självbärande och rostvillig. Nästan alla 500 har någon gång rostlagats någonstans – är det välgjort? Rost bor i hjulhuskanter, golv, dörrbottnar och trösklar, som består av inre och yttre del. Syna bagageutrymmet. Krishärdar under batteri och reservhjul. Även bränsletank. Glöm inte att syna frontpartiets inre plåtar! Motorutrymmet bör kollas noga.

Motor

Motorn är lika högljudd som robust. Oljeläckage förekommer vid ventilkåpan. Om motorn är svårstartad när den är varm kan man misstänka att ventilerna behöver justeras/renoveras. Kamkedjan ska inte slamra, då är ett byte nära förestående. Förgasaren bör vara helt frisk.

Inredning

Det finns knappt någon. Tunna stolar. Enkelt klädda dörrar. Få mätare. Se till att allt är på plats och helt. Ett nytt klädselkit i originalutförande kostar cirka 2?000 kr.

Claes Johansson/Klassiker
Per Hmmarsjö/foto

ARTIKELN HANDLAR OM