Wankelmodig i vår?

Upptäck Mazda RX-7 – sportbilen med udda motor

1 av 5
MOTOR

En japansk sportbil med udda motor – det är hög tid att upptäcka körglada Mazda RX-7. Den är billig och – faktiskt! – lätt att äga.

Det må ha varit tysken Felix Wankel som uppfann rotationsmotorn, men först genom fortsatt utveckling hos Mazda blev den driftsäker. Efter att ha försett ett antal olika bilar med wankelmotorer hittade Mazda 1978 rätt med sportbilen RX-7. Den var tvåsitsig med låg silhuett – som en Camaro i miniatyr – och hade periodens alla rätta attribut som ultralåg front med popupljus, hatchback och spoilers. Wankelmotorn gav den en högteknologisk image som konkurrenterna saknade. Det här var en sportbil som man både kunde pendla och rejsa med! En sådan bil måste man ju bara ha!

Vad är det för bra med wankel i en sportbil?

Du får en motor med bara tre rörliga delar och de snurrar åt samma håll. Därför är wankeln makalöst vibrationsfri. Den kommer loss ordentligt vid 4 000 varv/min och ger mer och mer till ända upp till redline vid 7 000 då för säkerhets skull en summer ljuder. Man blir alltid lika förvånad.

Men några nackdelar finns väl?

Trots all utveckling är bränsleförbrukningen fortfarande högre än hos en ottomotor med samma effekt. Räkna med att RX-7 tar 1,0-1,2 l/mil – ännu mer med blyfot.

Livslängden då?

Det är ingen Volvo B18 vi snackar om, det är klart. Men på 1970-talet hade Mazdas rotationsmotor nått en acceptabel livslängd och driftsäkerhet. Det är viktigt att kolla och byta olja ofta – en liten mängd olja injiceras kontinuerligt i motorn och oljevolymen bidrar till motorns kylning. Syntetolja får inte användas. Kylvätskan bör också bytas regelbundet. Motorn får inte pressas när den är kall. Det gäller väl i princip alla bilmotorer men är särskilt kritiskt för rotationsmotorer som helst skall varmköras något innan man kör iväg. Man skall aldrig stänga av motorn innan den nått full driftstemperatur. Gör man det några gånger i följd blir den nersurad. Överhettning är mycket skadligt och om nålen går förbi mittfältet på temperaturmätaren – stanna direkt! Överhettning kan orsaka att rotorhus och gavlar slår sig och kylvatten går in i kamrarna. Motorn blir då till skrot.

Kan man meka själv?

Vanlig service innebär inga konstigheter, men att ta isär en motor utan förkunskaper kräver mod, noggrannhet och absolut renlighet.

Okej det var motorn, hur är själva bilen?

RX-7 är minst lika kul att köra som den ser ut, trots att chassiet är tämligen enkelt konstruerat. Viktfördelningen är 50/50. Fjädringen är fast men inte överdrivet stötig. Negativt för körkänslan är den vaga styrsnäckan av kulmuttertyp. Interiören är tidstypisk, den som uppskattar 1980-talet trivs här. Sammansättningskvaliteten var hög för sin tid och inte ens i en 25 år gammal originalbil hörs något gnissel eller skrammel. Förarmiljön är bra om man inte är längre än 185 cm. Stolarna har fler inställningsmöjligheter än som var vanligt på 1980-talet. Man kan sitta med nästa raka ben och det finns en dead pedal – ett justerbart stöd för vänster fot. Ratten är däremot inte ställbar. Växelföringen känns lite hakig men har ändå korta och exakta slag.

En wankelsportis från Mazda ger betydligt mer tillbaka än den kräver!

FAKTA

Checklista före köp

Mekanik

En frisk Wankel skall starta lätt kall som varm och gaspedalen skall inte röras vid start. Det är normalt med en kort men rätt kraftig rökpuff vid kallstart, särskilt om bilen stått ett tag. Det finns manuell choke och när motorn startat skjuter man in den till 2 000 varv/min och kör iväg efter en liten uppvärmning. Motorn skall då dra jämnt. När motorn är varm skall tomgången vara stabil omkring 700 varv/min. Om motorn är svårstartad eller går ojämnt är troligen kompressionstrycket lågt, kanske som följd av överhettning. Vit rök ur avgasröret är ett tecken på att kylvatten går in i förbränningsrummen. Det är också viktigt att kolla om det finns spår av oljeläckage på motorns yttre. Det fanns två typer av oljekylare som kunde läcka i slangar men det är ganska lätt att åtgärda. Allvarligare är oljespår vid motorhusets skarvar, till exempel vid Mazdalogotypen på motorns vänstra översida. Det tyder på att o-ringarna mellan rotorhusen och gavlarna skall bytas. Avgassystemet är långlivat, tur eftersom ett nytt är ganska dyrt.

Kaross

RX-7 har självbärande kaross som inte anses speciellt rostkänslig. Från 1981 var karossen galvad upp till taket. Kolla infästningar för hjulupphängningarna och trösklarnas insidor. På bensintanken finns smutsfickor där rost kan få fäste. Dörrar och motorhuv har bra passning och den löstagbara takluckan är oftast tät. Bakluckan av glas hålls uppe av gasfjädrar som tappar spänsten med åren. Strålkastarna ska fällas upp och ned blixtsnabbt, annars är mekanismen trög eller elmotorn på upphällningen.

Chassi

Med tiden torkar och slits gummibussningarna i hjulupphängningarna. Fram kan man byta till moderna polyuretanbussningar i länkarmar och kränghämmare. De är hårdare och ger bättre precision men ökar vägljudet. Bak ska man ha de mjukare originalbussningarna för att bibehålla den följsamhet hos bakaxeln som hör till konstruktionen.  Skivbromsarna har flytande enkolvsok och det krävs specialverktyg för att vrida tillbaka kolven vid byte av belägg. Svaga punkter är styrsnäckan och hjälpstyrarmen som båda kan glappa.

Drivlina

Lagren i växellådan kan börja yla vid höga miltal. Om kopplingen tar högt upp på pedalvägen är den troligen slut och måste bytas. Kopplingsbyte sker enklast om växellådan demonteras. I en ”diffad” bakaxel måste olja märkt LS (limited slip) användas annars förloras funktionen. Enligt Mazda måste hela kardanstången bytas vid glapp i knutkorsen men enligt flera källor ska det gå att byta enbart knutkors.

Fler kul bilar på Klassiker

Mazdasamlaren som har 160 bilar!

Flörtiga 80-talsbilar bjuder på popup-show!

Volvo P1800 fyller 50 år!

Bo Legelius/Klassiker
Per Hammarsjö/Klassiker

ARTIKELN HANDLAR OM