Årets Bil i Europa 2004 - eller årets kalkon?

MOTOR

Fiat Panda heter "Årets bil i Europa 2004".

Frågan är bara hur mycket prestige det finns kvar i den utmärkelsen.

Det borde - och kanske är - oerhört prestigefyllt och en bra puff för försäljningen att bli utnämnd till "Årets Bil i Europa". Men efter juryns nästan osvikliga precision att hitta riktiga citroner - i synnerhet under 1970-talet - är det frågan hur mycket av glansen som finns kvar.

Val som NSU Ro80, Citroën GS, Simca 1307, Rover 3500, Porsche 928 och Simca Horizon är historiska skräckval. Inga succéer, alltid dålig kvalitet - och i flera fall droppen som fick märkena att gå under...

Lägg till detta att samtliga japanska märken vunnit två gånger medan Fiat har åtta (8!) titlar.

Till de svenska delegaternas försvar - vi har 3 av 58 platser i juryn av motorjournalister - ska sägas att de sällan bidragit till galenskaperna, men inte heller kunnat förhindra dem.

Du kan själv botanisera bland valen från premiäråret 1964 ( Rover 2000) till årets vinnare på den officiella sajten - www.caroftheyear.org.

Det finns hundratals olika "Årets bil" i en stor mängd länder och specialklasser - "Årets terrängbil i Island" är väl en av de mest logiska.

Men det finns två utmärkelser som borde ha samma betydelse som den europeiska. Årets bil i Japan (Subaru Legacy vann i år) - som saknar sajt - och i USA.

USA började med utmärkelsen 1994 och säger att man följt formen -men inte omdömet - från Europa.

www.nctd.com/coty.cfm är adressen. 49 motorjournalister ingår i juryn, och förra året vann Mini Cooper.

Roligast är däremot "Årets fulaste konceptbil". Sajten är amerikansk: www.imakenews.com/autospies/

e_article000144000.cfm

. Och jag tänker inte avslöja den senaste segraren.

Michael Åhman

ARTIKELN HANDLAR OM