Harley för äventyrsresan

Buell släpper offroadtourern Ulysses XB12X

Buell Ulysses är smidigare än den ser ut, men lämpar sig bäst för landsvägskörning i maklig takt.
MOTOR

Nu kommer en Harley-Davidson för långfärdsäventyr.

H-D:s Sportmärke Buell lanserar en landsvägsanpassad version av offroadtourern Ulysses XB12X.

Den nya modellen särskiljs från basversionen med hjälp av ett extra ”T” i modellbeteckningen, men vi noterar även en lång rad påtagliga förändringar som ägarna av den befintliga Ulysses-modellen ska ha efterfrågat.

Här är fjädringsvägen kortad och sadelhöjden lägre. Låsbara väskor är standard liksom handtagsvärme. Framskärmen är lägre medan vindrutan är högre än på basversionen – allt för att förstärka touringprofilen och tona ned det offroadmässiga.

Den breda sadeln är grymt skön. Motorn vibrerar en hel del på tomgång men har en trevlig och avslappnad gång. Den stora svängmassan gör den lite sävlig i vändningarna. Varvet ökar och minskar i maklig takt. På en tourer är det inte så dumt.

Jag kommer på mig själv med att åka istället för att köra. Jag och XT:n glider fram längs de kurviga bergsvägarna och luktar på blommorna. Vägkänslan är lite diffus och på det hela taget gör sig XT bäst när den inte stressas för hårt.

FAKTA

Buell Ulysses XB12XT

Pris: 129 900 kronor. Motor: 1203 kubik, 2-cyl, 4-takt, 103 hk vid 6 800 varv. Transmission: 6 växlar. Torrvikt: 211 kilo. Sadelhöjd: 780 mm.

Komfortabel körställning. Mycket utrustning. Betydligt smidigare än den ser ut.

MINUS

Kraftiga vibrationer vid tomgångsvarv och strax över. Diffus vägkänsla.

LIKA MED

En hyfsat kompetent långfärdshoj för dig som vill uppleva äventyret med en Harley-motor mellan benen.

Johan Weimer/Fastbikes.se