El-motorcyklarna Zero S och DS, ett rent nöje!

Eldrivna Zero är ett rent nöje

1 av 11 | Foto: DSVisualProjects
Zero DS väcker uppmärksamhet på gatorna i Barcelona – genom att vara tyst.
MOTOR

Elmotorcyklarna är här. Du hör dem bara inte.

Zero Motorcycles från USA presenterar två kraftigt upp­daterade modeller: Landsvägscykeln Zero S och allroadmodellen Zero DS.

Jag har precis lämnat parkeringen och solen spricker igenom molntäcket över Barcelona. Jag har för första gången grenslat en eldriven motorcykel. Siktet är inställt på en dag uppe i bergen med härlig körning på krokiga vägar med en del grus men först måste jag tråckla mig fram genom staden. Människorna som sitter på uteserveringarna ser när jag kommer och förväntar sig med all säkerhet ett avgasvrål men när jag kommer upp jämsides vänder de flesta på huvudet och ser förvånade ut. Jag har passerat nästintill ljudlöst. 

”Cykel med god karma”

På motorvägsrakan ut ur staden får jag tillfälle att prova hur Zeron uppför sig i högre farter. När jag vrider på gasrullen till max rusar elektronerna från batteriet till den nyutvecklade z-force motorn, kraften är imponerande, 0–100 avverkas på 5,7 sekunder enligt tillverkaren. Det enda som hörs är ett svagt vinande ljud från den nya motorn som levererar 54 hästkrafter vid 4 300 varv och hela 92 Newtonmeter. Den drivs av växelström vilket gör den i princip underhållsfri med väldigt få slitdelar. 

Efter att ha pressat Zeron i hög fart släpper jag tillbaka gasrullen för att stanna till vid en parkeringsficka. Vid hastighetsminskning fungerar motorn som en generator och ger laddning tillbaka till batteriet. Jag lägger handen på motorn, den är knappt ljummen. Verkningsgraden ska vara upp till 80 procent enligt tillverkaren. I jämförelse med en förbränningsmotors värmeförlust och antal rörliga delar blir det nästan komiskt när man tittar på Zerons förhållandesvis enkla men geniala teknik med en elmotor som kan utföra samma arbete.

Innan jag attackerar bergsvägarna med Zeron så är det dags för ett fikastopp. Uppe i bergen kör jag in i naturreservatet Garaff och mitt i ligger ett buddhistiskt tempel som erbjuder meditation och även något att stoppa i magen. En besökare i templet kommer fram och fascineras av den tysta motorcykeln som jag parkerat utanför. När han får höra att den är eldriven ler han och säger: ”En cykel med god karma!”

Där bensintanken normalt sitter finns ett utrymme för förvaring. En tygförsedd väska som kan tas ur och bäras i handen eller låsas fast via en tygrem i ett hjälmlås. Förvaringsutrymmet är uppskattat och rymmer bland annat kamera och annat som kan vara bra att med sig och kanske laddningssladden?

Överraskade bilister

Väl uppe i bergen är det dags att plåga Zeron i kurvorna. Det breda styret och den upprätta körställningen gör motorcykeln mycket lättmanövrerad. Den nya ramen och svingen upplevs mycket stabil och stadig, och ut ur kurvorna matar motorn på med full kraft. Avsaknaden av ljud är en härlig men lite märklig känsla som jag även delar med bilisterna som jag kör om på de snirkliga vägarna. Många tutar efter att jag kört om, troligen för att jag ljudlöst passerat i hög hastighet utan att jag gett dem någon som helst förvarning i form av avgas- eller motorljud. Vid kraftiga inbromsningar märks att bromsarna utför sitt jobb väl men inte mer. Bromshandtaget saknar justering och ett ABS-system tycker jag vore på sin plats år 2013.

På Zeros motorcyklar sitter det litiumjonbatterier med spänningen 102 volt som finns i två utföranden. Ett med kapaciteten 8,5 kilowattimmar och ett på 11,4. Ju fler kilowattimmar, ju längre räckvidd. Kör du riktigt ekonomiskt ska räckvidden med det stora batteripacket klara upp till 20 mil enligt tillverkaren.

Livslängden för batterierna är en viktig faktor, att behöva köpa nya batterier innebär oftast en stor investering. Till Zero-motor­cyklarna anger tillverkaren att livslängden ska vara mellan 34 300 mil till 49 700 mil, beroende på modell och storlek på batteripacket. Det är många mil och om man skulle köpa en Zero begagnad så finns laddhistoriken sparad i motorcykelns elektronik.

Det sitter en inbyggd ­laddare på 1,3 kilowatt som laddar batteriet från tomt till 100 procent från 6 till 8 timmar beroende på utförande. Som tillval finns en snabbladdare som utför samma sak på 1 timme. Då behövs det en annan typ av kontakt. I orginalutförandet kan du knacka på hos i stort sett alla hem och fråga om du kan få ta nätkabeln till deras dator eller annan elutrustning och plugga in hojen för att ladda batterierna.

Kolla laddningen i app

På belagda vägar uppför sig Zeromotorcyklarna som vilken bensindriven motorcykel som helst i samma klass. Så därför bestämmer jag mig för att testa DS-modellen på lite lösare underlag i form av grus. Fjädringskomponenterna håller samma klass som bromsarna och får godkänt men inte mer. När jag ska försöka mig på att lägga en lång bred sladd i en kurva reser sig nackhåren på mig för ett tag. Kraften kommer smygande för att lite senare mata på med full styrka och överaskar mig därför totalt. Jag gör om samma procedur flera gånger och så småningom börjar jag få kläm på det, men det krävs en del övning för att lära in.

Naturligtvis finns en app att ladda ned som via ett trådlöst system kopplas ihop med din smarthphone, där kan du sedan få exakt hur lång sträcka du kan köra innan batteriet tar slut. Smart! Innan batteriet börjar närma sig en kritisk nivå så sänks prestandan automatiskt så att du ska kunna ta dig hem eller till laddning i sakta fart, en slags reservtanksfunktion.

Tillbaka i staden parkerar jag cykeln vid ett promenadstråk nere vid havet, nöjd efter en dags körning. Batterindikatorn som faktiskt har en klassisk bränslepump som symbol visar på att jag har lite mindre än hälften kvar. Förbipasserande stannar till, flertalet spricker upp med ett stort leende. Zero motorcyklarna må vara utan avgasrör men får ändå lika mycket uppmärksamhet som vilken annan bensindriven hoj som helst. Vem vet, kanske är det den goda karman som drar människor till sig.

FAKTA

Zero s ZF11.4

Grundpris: 164 900 kr. Motor: Elmotor, 54 hk vid 4 300 varv/min. 92 Nm. CO2: 0 g/km. Kapacitet: 11,4 kWh. Räckvidd: 169 km (bl, snitt 90 km/tim).Laddningstid: 7,9 tim med standardladdare. 1,5 tim med snabbladdning. Toppfart: 153 km/tim (max). Acceleration: Ej angivet. Sitthöjd: 794 mm. Tjänstevikt: 175 kg.

Zero DS ZF11.4

Grundpris: 164 900 kr. Motor: Elmotor, 54 hk vid 4 300 varv/min. 92 Nm. CO2: 0 g/km. Kapacitet: 11,4 kWh. Räckvidd: 153 km (bl, snitt 90 km/tim).Laddningstid: 7,9 tim med standardladdare. 1,5 tim med snabbladdning. Toppfart: 153 km/tim (max). Acceleration: Ej angivet. Sitthöjd: 873 mm. Tjänstevikt: 179 kg.

Andreas Lundbom, Fastbikes.se

ARTIKELN HANDLAR OM