Så kör du bil säkert

Följ med i Robert Collins trafikskola

1 av 9 | Foto: PERNILLA WAHLMAN
1. Det viktigaste när man kör bil – är att köra bil! Håll båda händerna på ratten, ha koll på trafiken. Det låter barnsligt men att ha fokus på bilkörningen räddar liv. Du upptäcker faror på långt håll, som bilen som är på väg rätt emot dig på din egen väghalva eller bilarna framför som bromsat in i kötrafiken.
NYHETER

Försommarens alla dödsolyckor i trafiken blev en väckarklocka. Jag har fått långt över hundra mejl, över 600 ville chatta med mig i går, många har ringt och många stannade på rastplatsen Sillekrog på E 4 norr om Nyköping för att diskutera problemen.

Alla är överens om att trafiken blivit råare och tuffare med vassare armbågar samtidigt som respekten försvunnit.

– Vi hyrde bil på Mallorca, säger Lars Elfvingsson från Nyköping, nyss hemkommen med familjen från två veckors semester. Det var en annan stil där. Alla tog det lugnt, visade hänsyn och ingen körde om när vi låg i nittio på nittioväg. Här hemma är ju trafiken som en kamp.

Fredrik Jansson är bilbärgare från Stockholm och har sett det mesta.

– Olyckorna beror på att folk är disträ, de sitter och dagdrömmer samtidigt som det går fort. De har så mycket annat att göra i bilen, de har farthållaren på, sitter med benen i kors och pratar i telefon. De är ouppmärksamma och hinner inte bromsa när bilarna framför stannar.

”Bilister är aggresiva”

– Moderna bilar är så snälla. Folk kör i 200 och tror att det är 90. Och när det händer ett tillbud vet de inte hur de ska hantera situationen.

Sofia Lindgren från Södertälje är ute och övningskör på hojen.

– Bilisterna är aggressiva, de är kungar som ska fram först, till varje pris. Det är läskigt när de ligger och trycker på alldeles bakom. Tänk om jag måste bromsa, de har ju inte en chans att hinna med.

Vill se fler poliser

Kjelle Johnsson packade in döttrarna Josefine och Frida och campingprylarna och badankorna och styrde från Stockholm mot Västervik.

– Jag krockade själv för ett par år sen. Jag hade tankarna någon annan stans ...

– Problemet är inte att folk kör för fort, men de är hänsynslösa och tänker på annat.

Flera av dem som ringde till mig under eftermiddagen ville se fler poliser på vägarna.

Någon undrade varför trafikpro- pagandan i radio och tv försvunnit och Gudrun Jansson i Fjärdhundra ville bara tacka för att Aftonbladet tagit upp olyckorna till diskussion.

– Du har ju alldeles rätt, sa hon. Vi måste koncentrera oss på själva bilkörningen.

När Nollvisionen antogs lades ansvaret för olyckorna på väghållaren och på bilindustrin.

Vägar och bilar skulle vara så säkra att ett förarfel inte skulle straffas med döden.

En bra tanke, men föraren glömdes bort.

Trafikpoliserna blev allt färre, barnens trafikskola lades ner, trafikpropagandan försvann och så vidare.

Både det långsiktiga och det kortsiktiga trafiksäkerhetsarbetet lades ner.

Nu har vi facit med allt fler svåra olyckor i trafiken.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Trafik