Stadsjeepen blev hans död

Småbilar har ingen chans mot de livsfarliga jättarna

Foto: GÖSTA BLOMQVIST
FÖRAREN DOG OMEDELBART Föraren av stadsjeepen skulle ut på motorvägen, men körde rakt in i sidan på Golfen. Den tunga Nissan-jeepen träffade den lilla bilen i höjd med förarens axel och huvud. Hela sidan mosades sönder, och den 33-årige manlige föraren dödades omedelbart.
NYHETER

Den lilla Golfen krossades helt av den tunga stadsjeepen.

Föraren dödades omedelbart.

– Jeeparna är livsfarliga för alla vanliga personbilar, säger Thomas Carlson

på NTF.

Gårdagens dödsolycka på riksväg 73, vid avfarten mot Dalarö i Haninge utanför Stockholm, mellan en över två ton tung Nissan Patrol GR och en liten Volkswagen Golf visar än en gång hur farliga de nya innejeeparna är.

De mosar allt som kommer i deras väg. Medan Golfen som träffades i sidan förvandlades till ett söndervridet vrak blev det nästan inga skador alls på Nissan-jeepen efter den våldsamma krocken.

"Oerhört aggressiva"

Nu kräver NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, hårdare tag för att stoppa de livsfarliga jeeparna.

– Eftersom de här bilarna är oerhört aggressiva inte bara mot andra fordon utan också mot miljön (drar mycket bränsle) borde det återspeglas mycket tydligare i försäkringspremier och fordonsskatt.

– Genom kraftfulla höjningar ger samhället en markering, inte bara i ord utan också i handling, om terrängbilarnas olämplighet, säger Thomas Carlson.

Högsta mode

Stadsjeepar är högsta mode inom bilindustrin. Förra året såldes omkring 11 000 stadsjeepar bara i Sverige. I USA är varannan ny bil en van eller stadsjeep. Men även i bilens förlovade hemland börjar det nu höjas röster mot stadsjeeparnas lämplighet, eftersom de är så skoningslösa vid kollisioner med vanliga bilar. Problemet är att en jeep är så hög, och nästan dubbelt så tung som en vanlig personbil.

– Stadsjeeparna sätter genom sin storlek andra bilars säkerhetssystem ur funktion. Särskilt farliga är de vid sidokrockar, säger Thomas Carlson.

Förklaringen ligger i jeeparnas styvhet och höjden över marken. Den träffar den påkörda bilen i ett känsligt område som normalt saknar förutsättningar att hantera en sådan våldsam kraft. Men även i frontalkollisioner är terrängbilen så aggressiv att en vanlig personbil inte förmår skydda de åkande. Deformationszonerna räcker helt enkelt inte till.

Farliga för alla

En studie som gjorts av NTF visar att stadsjeeparna även är farliga även för sina egna passagerare om de kolliderar mot fasta föremål vid sidan av vägen, eller med andra jeepar. De är också överrepresenterade i voltningsolyckor.

Vägverkets säkerhetsexpert Anders Lie är också tveksam till de populära jeepjättarna.

– Tyvärr verkar det gå åt två håll. Å ena sidan blir bilarna mindre och bränslesnåla, å andra sidan utvecklas bilar som blir allt större och kräver mer bensin.

– De amerikanska biltillverkarna tjänar mycket pengar på stadsjeeparna.

Därför är det svårt för politikerna att lagstifta mot dem, säger Anders Lie..

Även Volvo har hakat på den livsfarliga trenden genom sin nya stadsjeep XC 90. Den är betydligt större än en vanlig Volvo, men enligt Volvo ska den inte vara lika aggressiv som andra stadsjeepar.

– Det återstår att se, säger Thomas Carlson.

Sven-Anders Eriksson