Färre bilar med tullar

Protester direkt när London införde sina trängselavgifter

1 av 5 | Foto: AP
VISAR SITT MISSNÖJE Inte alla Londonbor gillar avgifterna. Det kostar 70 kronor om dagen att åka bil i London - om man kommer dit före klockan 10. Därefter kostar det det dubbla.
NYHETER

LONDON

I går när London införde trängselavgift minskade trafiken med en fjärdedel.

Plötsligt var det lätt att köra i mitt i stan - det betyder att Stockholm kan följa efter.

London har extrem trängsel, medelhastigheten inne i stan är under 15 kilometer i timmen.

Det gamla och överlastade tunnelbanenätet, ålderdomliga skakiga tåg och störningar på linjerna gör att väldigt många Londonbor föredrar att ta bilen.

Särskilt när majoriteten av de som jobbar i centrala London pendlar långa sträckor varje dag.

De extremt höga fastighetspriserna tvingar folk att bo ganska långt bort från sina arbetsplatser.

För att få pengar till förbättringar och samtidigt minska trafiken har Londons borgmästare Ken Livingston, trots massiva protester, baxat fram en trängsleavgift.

70 kronor om dagen

I går var det första dagen.

Mellan 07.00 på morgonen och 18.30 på kvällen kostar det fem pund, 70 kronor, att ta sig in till stan.

Om bilisterna köper biljetten efter klockan 10.00 på morgon kostar det det dubbla.

Det finns inga bommar eller mänskliga kontroller. Allt övervakas av kameror som stämmer av bilderna på registreringskyltarna mot betalningssystemets dator. Ingen biljet - då blir det 1 200 konor i böter.

Taxi undantagna

Bara taxi, utryckningsfordon och boende får rabatter eller är undantagna.

Alla andra måste betala för sig.

I går betalade nära 80 000 bilister avgiften och trafikmängden sjönk med en fjärdedel.

När Aftonbladet tar en sväng i stan i värsta rusningstid är det lättframkomligt.

Embankment på Themsens norra strand ska vara proppad så här dags, nu flyter trafiken.

Det är trångt på The Strand, men inte lika illa som vanligt och i kvarteren runt Trafalgar Square och Picadilly går det plötsligt att köra ganska snabbt.

Stockholm följer experimentet mycket nära för att se om det kan vara en lösning.

Leif Kasvi

ARTIKELN HANDLAR OM