Biltullarna får tummen ner

NYHETER

STRÖMSTAD

Vägverket tycker att bilisterna ska betala för att göra E6 norr om Strömstad till motorväg.

Men Terése Lomgård, 23, på turistbyrån i Strömstad gör tummen ner för vägavgifter.

- Jättedåligt förslag, säger hon.

Foto: ROGER LUNDSTEN
OROAD ÖVER FRAMTIDEN Terése Lomgård på turistbyrån i Strömstad tycker att förslaget om att avgiftsbelägga E 6 är dåligt. - Vi kanske inte blir lika attraktiva att besöka, säger hon.

När Vägverket fick 410 miljoner kronor mindre i anslag för 2004 blev det svångrem direkt. Inga nya vägprojekt de närmaste två åren - och utrymmet har minskat även för 2005 och 2006.

Nu har vägavgifter seglat upp som en lösning på pengabristen. E6 norr om Strömstad kan bli först i Sverige och avgiften som diskuteras är 10-20 kronor.

- Hälften av turisterna i Strömstad är norrmän. Självklart kommer en vägavgift att påverka. Vi kanske inte blir lika attraktiva att besöka, säger Terése Lomgård på turistbyrån.

Hårt trafikerad

Sträckan mellan Värmlandsbro och Hogdal är en av många vägar som annars får vänta

på upprustning. Den börjar

vid norra infarten till Strömstad. I dag är det en nära åtta

kilometer hårt trafikerad landsväg - utan skyddande mitträcke.

Lite längre norrut ligger Svinesund, där den nya bron så sakta växer fram. Den invigs på årsdagen av unionsupplösningen. Norrmännen har fått igenom att alla fordon som passerar ska betala vägavgift. Svenskarna tyckte att det räckte med den tunga trafiken men fick ge sig.

Nu kan bilisterna få betala för att åka Värmlandsbro-Hogdal ännu tidigare. Det är enda sättet att klara utbyggnaden inom några år. Med traditionell finansiering skulle vägen vara utbyggd tidigast 2015.

- Beslut kan komma i slutet av 2004, säger Per Lindholm på Vägverket region väst.

Hur det blir sista biten, mellan Hogdal och Svinesund vet han inte. Där ligger flera köpcentrum dit norrmännen åker och handlar.

- Det återstår en del att fundera på, säger Per Lindholm.

Avgifter kan bli aktuella för flera andra vägsträckor i landet.

- Som riksväg 40 mellan Borås och Jönköping. Och vägar i och kring Göteborg, säger Per Lindholm.

Satsar på motorvägar

Vägverket satsar nu på att alla större riks- och europavägar ska ha mitträcke eller vara motorvägar senast 2015.

Men trängseln i storstäderna lär bestå. Trots tunga investeringar som Norra länken och utbyggnad av E18 i Stockholm och ny förbindelse över Göta älv i Göteborg. Trafikökningen äter upp satsningarna.

Kerstin Danielson

ARTIKELN HANDLAR OM