Det blir en väg bara för de rika

NYHETER

E6 i norra Bohuslän kan bli Sveriges första betalmotorväg.

"Det är ändå mest norrmän som kör där, och de är vana att betala för sig", säger man på Vägverket.

Foto: ROGER LUNDSTEN
Här vid Strömstads norra utfart ska tullbommen stå. Sväng vänster och du får betala, sväng höger - gratis.

Kanske det. Men i folkhemmet Sverige är vi vana att vägarna tillhör alla.

Blotta tanken på att de som kör nya säkra bilar susar fram på säkra fina motorvägar medan alla andra kör i sina halvrisiga halvfarliga bilar på de livsfarliga landsvägarna som snirklar fram bredvid motorvägen är motbjudande.

I första hand gäller Vägverkets förslag åtta kilometer E6 längst upp i Bohuslän, från Strömstad till den nya Svinesundsbron. Motorvägsavgiften planeras bli 20 kronor.

Som ogräs i rabatten

Sträckan skulle enligt Vägverkets planer vara klar 2007, med de snålare anslagen blir den klar tidigast 2015. För att komma igång med det nödvändiga bygget enligt det ursprungliga schemat vill Vägverket prova vägtullar som finansieringsform.

Men risken är att de där åtta kilometerna i Bohuslän är som det där första ogräset i rabatten på försommaren.

Man tänker att, äsch, det ser inte så farligt ut. Det kan stå kvar, så drar jag upp det sen ... Och sen är rabatten full av ogräs som knappt går att utrota!

Om vi bilister säger ja till en betalmotorväg i Bohuslän kommer regeringen att dra ner anslagen till andra planerade motorvägsbyggen, bilisterna betalar ju gärna själva. Nästa steg blir att göra om befintliga motorvägar till betalvägar, då kan ju regeringen dra ner på anslagen till drift och underhåll också.

Och sen är det bara att lägga ner alla planer på att minska vägdöden. Nollvisionen begraver sig själv när vi får samma situation som Italien, Frankrike och Spanien där de rika kör säkert i hög fart på motorvägarna medan folket tråcklar sig fram med ständig risk för livet på de illa underhållna riksvägarna.

Grundstenen lagd

"Vi är inte främmande för att pröva alternativa finansieringsformer även på andra håll", sa Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i går och började i samma stund montera ner folkhemmets infrastruktur.

I går lades grundstenen till det nya segregerade vägnätet.

Peter Molin, 21, säljare, Strömstad:

- Om det inte finns pengar till ny väg så kanske det behövs. Men pendlar man och kör där ofta så blir vägtullar ett bakslag.

Safdar Mohd, 37, taxichaufför, Ski, Norge:

- Det spelar ingen roll. Jag är inte här så ofta, bara två-tre gånger om året. Jag betalar en avgift på ett par tusen om året för att köra i Oslo.

Chanett Bernhus, 33, dirigent, Eidsberg, Norge:

- Jag tycker att det blir dyrt. Vi brukar handla kläder, godis, läsk och kött. Det blir nog färre resor hit om det blir vägtull.

Knut Herrefoss, 45, tjänsteman, Oslo:

- Det är lika rätt med vägtull på svenska vägar som på norska. Det påverkar mig inte alls. Jag fortsätter att resa till Sverige trots bompeng.

Cathrine Sigvardsen, 42, hemmafru, Moss, Norge:

- Jag börjar bli ganska trött på bompengar. Både svenskar och norrmän betalar skatt som borde gå till vägutbyggnad.

Robert Collin