ÅSIKT

”Kamprad är en manipulativ lögnhals”

F.d. toppchef på IKEA skriver avslöjande bok.

KULTUR

Johan Stenebo arbetade för IKEA i 20 år. Imorgon släpps hans bok ”Sanningen om IKEA”. Den handlar om företaget och dess grundare Ingvar Kamprad.

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Johan Stenebo

För bara något år sedanvar Johan Stenebo en av de större cheferna i det svenska maktföretaget IKEA. Han var en av Ingvar Kamprads närmaste. Men sedan hoppade han av och började istället arbeta som konsult.

Nu skriver avhopparen en bok om företaget, och dess grundare och ägare Ingvar Kamprad.

Myt eller sanning?

Myten kring den legendariske företagsledaren Kamprad går ut på att han bara är en ”vanlig smålänning”. Mannen som byggt upp ett av världens mest framgångsrika företag från grunden och vägrat sälja det, trots att han har blivit erbjuden mångmiljonbelopp. Ingvar Kamprad – enkel, sparsam, ordblind och dålig på engelska. Och en av världens rikaste män.

I den nya boken angriper Johan Stenbo den här myten om Kamprad. Han menar att 83–åringen från Pjätteryd i Småland inte alls är någon ”vanlig smålänning”, utan tvärtom en mycket slipad och manipulativ affärsman.

Allmänt kända ”sanningar” om Kamprad, som att han är ordblind, alkoholist och dålig på engelska är inte sanna, enligt Johan Stenbo.

– Visst är Ingvar Kamprad en fantastisk och beundransvärd företagare, men mycket är okänt om honom. Och visst gör Ikea en hel del bra saker inom miljö och sociala frågor men när det krävs av affärsmässiga skäl, och när ingen ser på, har de ett mycket rymligt samvete. Allt skönmålas om Ikea. Men där händer saker som inte är bra, vare sig för människor eller miljö. Det finns ett visst mått av förljugenhet inom företaget säger Johan Stenebo till Aftonbladet och Dagens PS.

Idag, den 9 september, släpps Johan Stenmans bok på Ica förlag.

FAKTA

IKEA

Grundades 1943 av Ingvar Kamprad.

Omsatte under verksamhetsåret 2007 212 miljarder kronor.

2008 hade koncernen omkring 135 000 anställda i 44 länder.

2008 fanns det 286 Ikeavaruhus i 36 länder, varav 17 i Sverige.

Företagets katalog är världens största kommersiella trycksak. Den publiceras på 27 språk och trycks i cirka 191 miljoner exemplar.

(Källa: Wikipedia)

Minimedia

ARTIKELN HANDLAR OM