Hängmattan – bra för både kropp och själ

Sänker stressnivån.

1 av 13
NYHETER

Att det är skönt att ligga och slumra i hängmattan visste du säkert redan. Men har du koll på att gungandet sänker stressnivån i kroppen? Läs om hängmattans alla hälsofördelar.

Att gunga sakta i en hängmatta är själva sinnebilden av semester för många. I dagens stressiga samhälle är det viktigt att varva ner och bara vara. Det gör dig skönt avslappnad, blodtrycket sjunker, hjärtat jobbar mindre och välmåendet i hela kroppen ökar.

Inredningsexperten Isabelle Halling älskar hängmattor och förstår folks rusning till butikerna så fort hängmattesäsongen sätter i gång. Hon tycker att man ska satsa på en brasiliansk stor variant för hela familjen i stället för den svenska smala med träpinnar i ändarna.

– Den brasilianska lyxhängmattan är både skön och otroligt vacker.

10 miljoner människor gungar

Hängmattan är från början en indiansk uppfinning från Sydamerika. I dag sover runt tio miljoner människor runt om i världen i hängmattor. Något Isabelle uppskattade när hon bodde i Sydamerika i nästan ett år.

– Då sov man i hängmattor och det var superskönt, säger hon. Det är viktigt att ligga på diagonalen, då ligger man som bäst.

Funkar på balkongen

Isabelle gillar den sommarromantiska bilden av en hängmatta upphängd mellan två träd, men tycker också att det funkar på balkongen. Bara den får tillräckligt med svängrum.

ARTIKELN HANDLAR OM

Trädgård