Annons

Ouppnåeliga målet har blivit verklighet

TOYOTA

Toyotas hybridteknik har förbättrats i många steg.

Det som tidigare sågs som en ren utopi, en ouppnåelig verklighet, är numera standard.

Tack vare innovation och nytänkande har elhybriden Prius i dag en bensinförbrukning och ett CO2-utsläpp på rekordlåga nivåer.

Det var en revolution inom bilindustrin när Toyota Prius presenterades 1997. Modellen blev en succé och man fick i flera etapper bygga ut produktionen för att hinna med efterfrågan.

Sedan dess har utvecklingen gått stadigt framåt och Prius har förbättrats – på alla plan. I dag är Toyota inne på sin fjärde generation av elhybrider. Varje ny hybridgeneration har förfinat tekniken, minskat bränsleförbrukningen, erbjudit mer elkraft och dessutom sänkt kostnaderna.

Här är fem ”omöjliga” innovationer i Toyotas elhybrid Prius:

1.

Redan i den första Prius-modellen lyckades Toyotas ingenjörer på ett genialiskt sätt lyckades sy ihop drivkraft från både förbränningsmotor och elmotor – vilket sparade bränsle på ett mycket funktionellt och kostnadseffektivt sätt.

Lösningen fungerade genom att man sammanförde förbränningsmotor och elmotorer i en planetväxel. På det viset kunde man sömlöst foga ihop kraften från alla de tre motorerna (förbränningsmotor och två elmotorer) och samtidigt återvinna bromsenergi, som annars bara försvinner som värme i bromsarna. Genom att använda en planetväxel gick det även att slå av förbränningsmotorn och köra på enbart eldrift.

De principer Toyota utvecklade för hybridtekniken i den första Prius-modellen var så framgångsrik att den har använts i alla följande elhybrider.

EXTERN LÄNK:

Bygg din Toyota på 10 sekunder - välj modell, utrustning och tillbehör

2.

Den andra generationen Toyota Prius var först i världen med en helt elektrisk luftkonditionering, något som först 15 år senare börjar bli vanligt på dyra lyxmodeller från andra biltillverkare. Andra generationen Prius blev en global succé och en "cool" bilmodell som filmstjärnor och kändisar gärna syntes i.

3.

När Toyota Prius Plug-in Hybrid hade premiär var den en av de första massproducerade laddhybriderna och skulle bana väg för en helt ny typ av elektrifierade bilar. Prius Plug-in Hybrid kom till Sverige 2012 och var då unik med sin elektriska räckvidd på upp till två mil. CO2-utsläppet för Prius Plug-in Hybrid var rekordlåga 49 g/km, en siffra som ingen skulle trott på bara några år tidigare.

4.

I den fjärde generationen Prius passeras en ingenjörsmässig milstolpe – och är bättre än någon annan på marknaden. Förbränningsmotorn uppgraderades och ger nu en termisk verkningsgrad på över 40 procent. Ju högre termisk verkningsgrad, desto lägre bränsleförbrukning och 40 procent är i toppklass. Målet var att sänka CO2-utsläppet med 18 procent – det största steget hittills. Den fjärde generationen Prius Plug-in Hybrid blev den första bilen som producerar sin egen el. Den har solpaneler på taket som driver kupéfläkten. På det viset kunde värmen vädras ut ur kupén soliga dagar – något som också sparade energi då luftkonditioneringen fick jobba mindre. Solcellerna står för 5 procent av bilens energi, och bilen blev alltså först att producera sin egen el.

5.

I den fjärde generationen Prius Plug-in Hybrid lyckades man skapa en 83 procent starkare eldrift, jämfört med sin föregångare. Förbrukningen är rekordlåga 1,2 l/ 100 km och CO2-utsläppet är endast 28 g/km, enligt NEDC-cykeln som tidigare användes för att mäta fordons bränsleförbrukning och utsläpp. Backar man bandet 20 år vore en bränsleförbrukning för en familjebil på 1,2 l/100 km en ren utopi och en omöjlig fantasi.

EXTERN LÄNK:

Bygg din Toyota på 10 sekunder - välj modell, utrustning och tillbehör

Annons: Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Aftonbladets redaktion.
Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Aftonbladet-redaktionens åsikter.
ARTIKELN HANDLAR OM

Toyota