”Det räckte med en sekunds obetänksamhet”

Uppdaterad 2023-06-29 | Publicerad 2023-05-29

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Morgan Karlsson från Värmlandsnäs fick vad han trodde var ett legitimt sms och betalade därför in den summa som PostNord begärt. Senare visade det sig att hans konto länsats på 40 000 kronor - ett scenario som numera frekvent drabbar svenskar.

Det finns dock möjligheter att minska risken för denna typ av bedrägerier och på Telenor jobbar man proaktivt för att undvika att kunder drabbas.

– Vi har en tjänst som heter Nätskydd som ingår i alla våra mobilabonnemang. Tjänsten är ett slags filter som blockerar den typ av skadliga webbsidor Morgan hamnade på när han klickade på länken i sms:et. Sedan vi skapade tjänsten för mindre än ett år sedan har vi blockerat flera miljoner webbsidor åt våra kunder.

Det säger Jessica Arlehall, bedrägeriexpert hos Telenor.

Den typ av bedrägeri Morgan blev utsatt för har blivit allt vanligare under senare tid. Inte minst är de vanligt förekommande vid tider på året då näthandeln är som mest intensiv; Black week, Black Friday, inför jul eller andra tidpunkter på året när folk brukar handla mycket på nätet.

I Morgans fall lyckades bedragarna fånga honom i en situation då han hade fokus på annat håll. Sms:et han just fått om att ytterligare frakt behövde betalas in för ett paket han beställt, det ville han bara få ur världen.

– Jag satt i bilen och hade haft en rad telefonsamtal för att försöka ordna nya kontrakt, i och med att jag har egen firma. Jag var lite halvt stressad bara och det var nog; det räckte med en sekunds obetänksamhet, säger Morgan när han beskriver det scenario som ledde till att han förlorade 40 000 kronor från sitt konto.

Jessica Arlehall, säkerhetsexpert med inriktning bedrägerier hos Telenor.

Sms:et i sig hade dock aldrig behövt skapa den situation som uppstod. Om Telenor stått som operatör på abonnemanget hade länken i sms:et kunnat stoppas genom tjänsten Nätsäker, vilken ingår som grund i de abonnemang operatören erbjuder.

– Om Morgan hade haft det aktiverat när han klickade på länken i sms:et hade han med största sannolikhet fått en flaggning om att sidan kan vara skadlig.

Tryggare på nätet med Telenor

  • Telenors produkter och tjänster möjliggör ett uppkopplat liv. Ett liv med oändliga möjligheter, som också öppnar dörren till nya risker. Id-kapningar, hot, hat och trakasserier – nätbrott är ett stort och växande samhällsproblem.

  • Telenor vill erbjuda sina kunder ett så tryggt liv som möjligt på nätet. Tjänsterna Nätsäker och Nätskydd ingår därför i alla mobilabonnemang och flera säkerhetstjänster finns att välja till.
Om man klickar på en länk i ett sms ska man inte lämna ut några personliga uppgifter, i form av till exempel lösenord, kortnummer eller logga in med BankID

Vill skapa stressmoment

Just timingen är något som bedragare, enligt Jessica Arlehall, fokuserar på i denna typ av bedrägerier och hon påpekar hur de lyckats fånga Morgan i precis rätt tid - i en stressad situation där det går snabbt mellan tanke och handling.

– Det är typiskt när det gäller alla bedrägerier, att man vill få kunden att känna sig stressad. I detta fall sitter han ju i bilen och jobbar, så han har mycket runt omkring sig, och när det här sms:et då kommer tycker han att han ska få det snabbt överstökat.

Det sms som skickades var alltså tänkt att se ut att komma från PostNord, vilket i sig har en tydlig grund.

– Jag hade beställt ett paket så jag väntade ju på att det skulle anlända. Därför fanns det all anledning att det kom information från just dem. Jag är ju inte direkt född bakom ett kylskåp men det var så jäkla bra gjort.

Var noga med detaljer

Bedragaren utger sig för att vara ett större, erkänt företag, i detta fall PostNord, och skickar ett sms med en uppmaning om att komplettera en betalning - ofta en liten summa som mottagaren inte reagerar på. I det sms Morgan mottog påpekades det att det saknas frakt på ett paket.

– Det finns en bifogad länk man vill att mottagaren ska trycka på för att sedan logga in med BankID eller mata in sina bankkortsuppgifter. Därigenom kan bedragarna sedan komma åt bankkontot, säger Jessica Arlehall.

Det finns dock sätt att skydda sig.

– Man ska börja med att titta kritiskt på det sms man fått, sett till hur det är formulerat; finns det stavfel, konstiga ord, konstiga ordföljder och liknande? Man ska absolut inte klicka på länkar om man är osäker på vart de leder. Om man klickar på en länk ska man inte lämna ut några personliga uppgifter, i form av till exempel lösenord, kortnummer eller logga in med BankID. Använd istället leverantörens egen app eller hemsida för att vara säker på att det är rätt helt enkelt.

Morgans fall är ett typiskt exempel på hur de små detaljerna kan avslöja ett bedrägeriförsök.

– Hade jag inte varit så stressad hade jag reflekterat över att det stod NordPost, istället för PostNord. Det var nog där någonstans det väckte en tanke i min skalle men då hade jag redan hunnit betala in summan i det stressmoment som omgav mig.

Nätskydd och Nätsäker

Telenor vill ta sitt ansvar och erbjuda sina kunder ett så tryggt liv som möjligt på nätet.

– Vi har en tjänst som heter Nätskydd, som ingår i alla våra mobilabonnemang och tjänsten är ett slags filter som blockerar webbsidor där syftet är att lura dig att lämna ut personlig information, likt Morgans fall där han lämnade ut sina kortuppgifter och även loggade in med BankID.

– Nätskydd kan också skydda dig mot webbsidor som kan innehålla virus eller annan skadlig programvara. Man väljer själv om man vill ha Nätskydd aktiverat eller inte, säger Jessica Arlehall.

I alla Telenors mobilabonnemang ingår också försäkringen Nätsäker som kan bidra med värdefull hjälp för den som blir utsatt för andra typer av nätbrott, likt nätkränkning.

– Nätsäker hjälper den som blir utsatt för nätkränkningar i öppna forum, som till exempel oönskad bilddelning och digital mobbning.

Så fungerar Nätskydd

  • Nätskydd är ett filter i Telenors mobilnät som blockerar sidor som innehåller virus, bedrägeriförsök eller andra skadliga programvaror som kan försöka stjäla personlig information från dig.
    Nätskyddsfiltret uppdateras varannan sekund, eftersom nya försök till bedrägeri upptäcks hela tiden.

Så fungerar Nätsäker

  • Nätsäker är en försäkring som finns där för att hjälpa dig som blivit utsatt för nätkränkning. Om du råkat ut för till exempel oönskad bilddelning eller digital mobbning får du hjälp med allt från polisanmälan till psykologiskt stöd och rättegångskostnader.
Jag är ju inte direkt född bakom ett kylskåp men det var så jäkla bra gjort

Lyckligt slut

Lyckligtvis var Morgan kvick nog att ta tag i ärendet direkt genom att kontakta sin bank. I och med den snabba aktionen lyckades också banken stoppa överföringen från att gå iväg till bedragarna.

Något som däremot gick förlorat är Morgans grundläggande tilltro till människor.

– Innan detta inträffade var jag någon som litade på folk tills de bevisade motsatsen, men nu är det tvärtom. Det är tråkigt men det är tyvärr den vägen det har tagit.

Trots att Morgans inställning till människors grundläggande godhet förändrats ser han ändå ljusglimtar i de faktorer som spelat en roll i det bedrägeri han blev utsatt för.

– Jag får ta med mig det positiva i att min bank verkligen gjorde allt för att försöka hjälpa mig. De lyckades ju också så deras insats räddade hela situationen, så det är en glädje och trygghet jag ändå väljer att stanna i.

Jessica Arlehalls avslutande tips

  • Var kritisk när du läser sms - kontrollera avsändare och språk.

  • Radera sms:et om du misstänker att något inte står rätt till.

  • Om du hunnit klicka på länken och lämnat uppgifter så kontakta din bank, spärra ditt kort och eventuellt ditt bankkonto. Och givetvis - polisanmäl.
Publisert:

Följ ämnen i artikeln

OM AFTONBLADET

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se
Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
Redaktionschef: Karin Schmidt
Jobba på Aftonbladet: Klicka här

OM AFTONBLADET